The Crossing Water Project : performanssityöni peilautuminen John Cagen filosofiaan
Falck, Iida (2016)
Falck, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710465
Tiivistelmä
Opinnäytteen kirjallisessa osassa esiteltiin, jäsennettiin ja analysoitiin opinnäytteen taiteellista osaa. Taiteellinen osa oli tanssia ja musiikkia yhdistävä performanssi The Crossing Water Project ‒ kun musiikki ja tanssi vastakkaisilta rannoilta kohtaavat. Performanssin toteuttamiseen osallistuivat alttoviulisti Iida Falck, sellisti Lydia Eriksson ja tanssijat Vincent Jonsson ja Lukas Racky. Performanssi esitettiin 26.3.2015.
Taiteellinen osa valmistettiin ilman tietoista taustalla olevaa teoreettista tai filosofista mallia. Kirjallisen työn kohteena oli performanssin esittely ja peilaaminen John Cagen filosofiaan. Työssä tutkitaan, löytyykö performanssin ja Cagen ajatusten väliltä jotain yhteistä tai eroavaisuuksia.
Lähdemateriaaliksi on valittu John Cagen Silence: Lectures and Writings (1961). Cagen tekstit on valittu pääasialliseksi lähteeksi sen vuoksi, että hän teki pitkän uran yhteistyössä tanssijoiden kanssa, erityisesti Merce Cunninghamin.
Työ koostuu kolmesta pääjaksosta: taiteellisen osan esittelystä, John Cagen ajatusten esittelystä sekä pohdintaosiosta, jossa performanssia peilataan Cagen filosofian pohjalta.
Työn lopputuloksena performanssin ja Cagen filosofian väliltä löytyi yhtymäkohtia rakenteen, muusikko-tanssija-asetelman sekä sanoman välittämisen suhteen. Yhteydet oli sisäistetty osittain tiedostamatta niiden edustavan myös Cagen ajatusmalleja.
Taiteellinen osa valmistettiin ilman tietoista taustalla olevaa teoreettista tai filosofista mallia. Kirjallisen työn kohteena oli performanssin esittely ja peilaaminen John Cagen filosofiaan. Työssä tutkitaan, löytyykö performanssin ja Cagen ajatusten väliltä jotain yhteistä tai eroavaisuuksia.
Lähdemateriaaliksi on valittu John Cagen Silence: Lectures and Writings (1961). Cagen tekstit on valittu pääasialliseksi lähteeksi sen vuoksi, että hän teki pitkän uran yhteistyössä tanssijoiden kanssa, erityisesti Merce Cunninghamin.
Työ koostuu kolmesta pääjaksosta: taiteellisen osan esittelystä, John Cagen ajatusten esittelystä sekä pohdintaosiosta, jossa performanssia peilataan Cagen filosofian pohjalta.
Työn lopputuloksena performanssin ja Cagen filosofian väliltä löytyi yhtymäkohtia rakenteen, muusikko-tanssija-asetelman sekä sanoman välittämisen suhteen. Yhteydet oli sisäistetty osittain tiedostamatta niiden edustavan myös Cagen ajatusmalleja.