Tarinalla sosiaaliseen mediaan : case Laattasatama Oy
Linden, Sanna (2016)
Linden, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710301
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja Laattasatama Oy haluaa olla läsnä verkossa, jossa sen asiakkaatkin ovat. Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä sosiaalisen median kanavista sopivat toimeksiantajalle parhaiten, miten tarinalähtöinen sisältö toimii sosiaalisessa mediassa ja miten säännöllistä viestintää voisi yrityksessä jatkossa hoitaa.
Työssä selvitettiin viestinnän suunnittelun perusteita etenkin sidosryhmäajattelun ja sisällöntuotannon osalta sekä pohdittiin tarinoiden käyttämistä yhtenä sisällöntuotannon elementtinä. Työssä vertailtiin tarinankerrontaa ja tarinallistamista, ja päädyttiin viestinnällisempänä keinona tarinankerrontaan. Lisäksi kartoitettiin kilpailijoiden näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kysyttiin henkilöstöltä näkemyksiä yrityksen tarinallisuudesta ja julkaistiin kaksi tarinamuotoista sisältöä yrityksen Facebook-tilillä. Konkreettisena tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma vuodeksi eteenpäin.
Toimeksiantajan verkkosivuille kirjoitettiin kaksi tarinaa, joista toinen jaettiin sponsoroituna sisältönä Facebook-tililtä seitsemäksi vuorokaudeksi. Toinen julkaistiin viisi päivää ensimmäisen jälkeen ilman taloudellista panosta. Sponsoroitu sisältö tavoitti 15-kertaisesti enemmän henkilöitä kuin tavallinen, maksuton julkaisu. Se sai myös huomattavasti enemmän reagointeja. Lisäksi tarinan verkkosivun istunnoista yli puolet tuli Facebookin kautta. Tämä osoittaa Facebookin potentiaaliseksi mainonnan välineeksi pienyritykselle esimerkiksi säännöllisenä muistutuksena olemassaolosta.
Sosiaalinen media on muuttanut verkkoviestinnän vuorovaikutteiseksi. Asiakkailla on suuri vaikutus esimerkiksi brändeihin, joiden hallinta ei ole enää yritysten käsissä. Viestinnän ja markkinoinnin tulisi olla hyvin suunniteltua ja tavoitteellista. Yritysten tulisi olla myös aidosti läsnä verkossa. Tarinat ovat hyvä keino erottautua, sillä vaikuttaessaan ihmisen aisteihin ne ovat ikiaikainen ja todistettu keino muistaa asioita paremmin.
Työssä selvitettiin viestinnän suunnittelun perusteita etenkin sidosryhmäajattelun ja sisällöntuotannon osalta sekä pohdittiin tarinoiden käyttämistä yhtenä sisällöntuotannon elementtinä. Työssä vertailtiin tarinankerrontaa ja tarinallistamista, ja päädyttiin viestinnällisempänä keinona tarinankerrontaan. Lisäksi kartoitettiin kilpailijoiden näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kysyttiin henkilöstöltä näkemyksiä yrityksen tarinallisuudesta ja julkaistiin kaksi tarinamuotoista sisältöä yrityksen Facebook-tilillä. Konkreettisena tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma vuodeksi eteenpäin.
Toimeksiantajan verkkosivuille kirjoitettiin kaksi tarinaa, joista toinen jaettiin sponsoroituna sisältönä Facebook-tililtä seitsemäksi vuorokaudeksi. Toinen julkaistiin viisi päivää ensimmäisen jälkeen ilman taloudellista panosta. Sponsoroitu sisältö tavoitti 15-kertaisesti enemmän henkilöitä kuin tavallinen, maksuton julkaisu. Se sai myös huomattavasti enemmän reagointeja. Lisäksi tarinan verkkosivun istunnoista yli puolet tuli Facebookin kautta. Tämä osoittaa Facebookin potentiaaliseksi mainonnan välineeksi pienyritykselle esimerkiksi säännöllisenä muistutuksena olemassaolosta.
Sosiaalinen media on muuttanut verkkoviestinnän vuorovaikutteiseksi. Asiakkailla on suuri vaikutus esimerkiksi brändeihin, joiden hallinta ei ole enää yritysten käsissä. Viestinnän ja markkinoinnin tulisi olla hyvin suunniteltua ja tavoitteellista. Yritysten tulisi olla myös aidosti läsnä verkossa. Tarinat ovat hyvä keino erottautua, sillä vaikuttaessaan ihmisen aisteihin ne ovat ikiaikainen ja todistettu keino muistaa asioita paremmin.