Kohti sähköistä tiedonhallintaa : Esiselvitys sähköisen arkistonmuodostussuunnitelman laatimiseksi Kemppi Oy:lle
Korhonen, Jenni (2016)
Korhonen, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tulisiko toimeksiantajayrityksen siirtyä kohti sähköisempää toimintaympäristöä etenkin myyntiprosessinsa osalta ja mitä näin mahdollisesti tehtäessä tulee ottaa huomioon. Teoreettinen viitekehys rakentuu hyvän tiedonhallintatavan ympärille. Työn tutkimusosiossa on kartoitettu sähköisen arkistoinnin mahdollisuuksia yrityksessä. Tutkimus on suoritettu kyselynä sekä asiantuntijahaastatteluina.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta voidaan sanoa, että liiketoiminta sähköisessä toimintaympäristössä on yritykselle kannattavaa. Se tehostaa toimintaa muun muassa vähentämällä virheitä ja päällekkäisen työn määrää. Myös kyselyyn vastanneet työntekijät näkivät sähköisen toimintatavan positiivisessa valossa. Sähköistyminen niin organisaatioiden sisällä kuin yhteistyökumppaneiden kanssa tulee lisääntymään myös jatkossa.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään, että toimeksiantajan on suotavaa siirtyä kohti sähköisempää toimintaympäristöä. Tämä voidaan aloittaa mallintamalla yrityksen toimintaprosessit ja selvittämällä, missä yrityksessä tarvittava tieto syntyy ja kuinka sitä käsitellään.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta voidaan sanoa, että liiketoiminta sähköisessä toimintaympäristössä on yritykselle kannattavaa. Se tehostaa toimintaa muun muassa vähentämällä virheitä ja päällekkäisen työn määrää. Myös kyselyyn vastanneet työntekijät näkivät sähköisen toimintatavan positiivisessa valossa. Sähköistyminen niin organisaatioiden sisällä kuin yhteistyökumppaneiden kanssa tulee lisääntymään myös jatkossa.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään, että toimeksiantajan on suotavaa siirtyä kohti sähköisempää toimintaympäristöä. Tämä voidaan aloittaa mallintamalla yrityksen toimintaprosessit ja selvittämällä, missä yrityksessä tarvittava tieto syntyy ja kuinka sitä käsitellään.