Paja Kongressin buffet- ja erityisruokavaliopalveluiden kehittäminen : Solo Sokos Hotel Torni Tampere
Pippuri, Tiia (2016)
Pippuri, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua erilaisiin syihin erityisruokavalioiden taustalla ja selvittää kyselyllä Paja Kongressi Torni Tampereen vieraiden käyttäjäkokemuksia buffetin käytettävyyden, sisällön sekä erityisruokavalioiden osalta. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa palvelun tämänhetkinen laatu ja selvittää mahdolliset kehityskohdat. Kyselylomakkeet jaettiin kolmena iltana saman tilaisuuden vieraille, jotka osallistuivat kirjaesittelyyn ja ruokailivat sen jälkeen buffetista. Vieraat arvioivat numeraalisesti ja sanallisesti buffetin toimintaa, sisältöä, palvelua sekä erityisruokavalioiden näkyvyyttä. Tulokset koottiin Exceliin, josta saatiin vastaajien keskiarvot.
Vastausten keskiarvot olivat hyviä buffetin ulkonäön, toimivuuden sekä ruokien laadun suhteen. Erityisruokavalioiden merkitseminen ja näkyvyys saivat huonommat arvosanat, mutta tutkimustulos kyseisten kysymysten kohdalla ei ollut täysin luotettava. Vastaus-vaihtoehto ”en kiinnittänyt asiaan huomiota” olisi muuttanut tuloksien keskiarvoa. Sanallisissa arvioissa kehuttiin paljon ruokien makua, tilojen toimivuutta ja palvelun ystävällisyyttä sekä sujuvuutta. Osa sanallisista palautteista koski valojen epätasaisuutta, liian hiljaista tai kovaa musiikkia sekä osalle lämmin ruoka ja jälkiruoka ei ollut mieleen.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että Paja Kongressin buffetruokailujen laatu on hyvä ruokien ja palvelun suhteen. Erityisruokapalveluita tulisi kehittää erityisruokavalioiden näkyvyyttä lisäämällä ja selkeyttämällä. Kehitysehdotuksena on ehdotettu menun kirjoittamista selkeästi jäsenneltyyn muotoon sekä erillisten allergia- ja erityisruokavaliokylttien käyttöä buffettilaisuuksissa.
Vastausten keskiarvot olivat hyviä buffetin ulkonäön, toimivuuden sekä ruokien laadun suhteen. Erityisruokavalioiden merkitseminen ja näkyvyys saivat huonommat arvosanat, mutta tutkimustulos kyseisten kysymysten kohdalla ei ollut täysin luotettava. Vastaus-vaihtoehto ”en kiinnittänyt asiaan huomiota” olisi muuttanut tuloksien keskiarvoa. Sanallisissa arvioissa kehuttiin paljon ruokien makua, tilojen toimivuutta ja palvelun ystävällisyyttä sekä sujuvuutta. Osa sanallisista palautteista koski valojen epätasaisuutta, liian hiljaista tai kovaa musiikkia sekä osalle lämmin ruoka ja jälkiruoka ei ollut mieleen.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että Paja Kongressin buffetruokailujen laatu on hyvä ruokien ja palvelun suhteen. Erityisruokapalveluita tulisi kehittää erityisruokavalioiden näkyvyyttä lisäämällä ja selkeyttämällä. Kehitysehdotuksena on ehdotettu menun kirjoittamista selkeästi jäsenneltyyn muotoon sekä erillisten allergia- ja erityisruokavaliokylttien käyttöä buffettilaisuuksissa.