Suomen videopeliteollisuuden käyttäjäinnovaatioiden juridiset haasteet ja mahdollisuudet
Santala, Mia (2016)
Santala, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710402
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin minkälaisia juridisia ongelmia käyttäjäinnovaatioiden hyödyntäminen aiheuttaa videopelialan suomalaisille yrityksille. Työssä selvitettiin käyttäjäinnovaatioilla saavutettuja hyötyjä sekä avattiin käyttäjäinnovaatioista aiheutuvia juridisia ongelmia. Kaiken kaikkiaan aiheesta on hyvin vähän juridista tutkimusta, varsinkaan kansallisella tasolla ja tästä syystä aihe on hyvin ajankohtainen
Toimeksiantajani opinnäytetyössä oli lakipalveluita tarjoava yritys Fondia Oy ja idea opinnäytetyönaiheeksi on myös lähtöisin heiltä.
Aiheen käsittely aloitetiin erilaisien videopelityyppien ja käyttäjäinnovaatiomallien teoriaan tutustumalla. Videopelialan käyttäjäinnovaatioille tyypillisiä juridisia ongelmia puolestaan selvitettiin käyttämällä pääasiassa teemahaastatteluja. Teoriapohjaan tutustumisen jälkeen, havaittuja ongelmia on tulkittu olemassa olevan lainsäädännön pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että lainsäädännön vanhentuneisuus ja hajanaisuus ovat suurimmat juridiset ongelmat videopeliteollisuuden osalta. Käytännön toimintamallien ja juridisen tietotaidon puute aiheuttaa ongelmia pelien immateriaalioikeuksien suojaamisessa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä huomattiin myös, että kansainvälisen lainsäädännön tasolla tehdyillä tulevaisuuden ratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli käyttäjäinnovaatiotoiminnan turvaamiseksi. EU-lainsäädännölle on syntynyt korostunut rooli tekijänoikeuksien yhdenmukaistamiseksi. Myöskään USA:n lainsäädäntöä immateriaalioikeuksien osalta ei voida unohtaa videopelien kansainvälisen luonteen vuoksi. Tuloksena tästä opinnäytetyöstä voidaan todeta kansainväliselle sopimukselle olevan videopeliteollisuuden näkökulmasta todellinen tarve.
Toimeksiantajani opinnäytetyössä oli lakipalveluita tarjoava yritys Fondia Oy ja idea opinnäytetyönaiheeksi on myös lähtöisin heiltä.
Aiheen käsittely aloitetiin erilaisien videopelityyppien ja käyttäjäinnovaatiomallien teoriaan tutustumalla. Videopelialan käyttäjäinnovaatioille tyypillisiä juridisia ongelmia puolestaan selvitettiin käyttämällä pääasiassa teemahaastatteluja. Teoriapohjaan tutustumisen jälkeen, havaittuja ongelmia on tulkittu olemassa olevan lainsäädännön pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että lainsäädännön vanhentuneisuus ja hajanaisuus ovat suurimmat juridiset ongelmat videopeliteollisuuden osalta. Käytännön toimintamallien ja juridisen tietotaidon puute aiheuttaa ongelmia pelien immateriaalioikeuksien suojaamisessa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä huomattiin myös, että kansainvälisen lainsäädännön tasolla tehdyillä tulevaisuuden ratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli käyttäjäinnovaatiotoiminnan turvaamiseksi. EU-lainsäädännölle on syntynyt korostunut rooli tekijänoikeuksien yhdenmukaistamiseksi. Myöskään USA:n lainsäädäntöä immateriaalioikeuksien osalta ei voida unohtaa videopelien kansainvälisen luonteen vuoksi. Tuloksena tästä opinnäytetyöstä voidaan todeta kansainväliselle sopimukselle olevan videopeliteollisuuden näkökulmasta todellinen tarve.