Mielikuvamarkkinointi : case Hella & Huone
Hård, Matti (2016)
Hård, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010703
Tiivistelmä
Mielikuvamarkkinointi on kuluttajan jo muodostuneisiin mielikuviin tähtäävää tietoista vaikuttamista, jossa pyritään muuttamaan jo muodostuneita mielikuvia positiivisemmaksi. Tämän opinnäytetyön aiheena on mielikuvamarkkinointi, sekä digitaalinen markkinointiviestintä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Ravintola Hella & Huone. Opinnäytetyö selvittää ravintola Hella & Huoneeseen kohdistuvia mielikuvia, sekä etsii markkinointitapoja digitaalisen markkinointiviestinnän kanavista. Tutkimus luo perustan uudenlaisien markkinointikeinojen hyödyntämiselle ravintolassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin mielikuvamarkkinoinnin eri osa-alueita palvelualan näkökulmasta, sekä haettiin näkökulmia asiakkaan mielikuviin vaikuttamiseen. Toisena osa-alueena käsiteltiin markkinointiviestinnän digitalisoitumista, sekä sosiaalisen median vaikutusta nyky-yhteiskunnan markkinointitapoihin. Teoreettisen tiedon perusteella tehtiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla potentiaalisia asiakkaita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ravintola Hella & Huoneeseen kohdistuvia mielikuvia, sekä hintamielikuvia.
Keskeisenä johtopäätöksenä haastattelujen perusteella todettiin, että yrityksen todellinen hintataso ei vastaa potentiaalisten asiakkaiden hintamielikuvaa. Tutkimuksessa todettiin yrityksen laatumielikuvien olevan mahdollisten asiakkaiden silmissä oikeita, sekä todettiin niiden olevan vaikutukseltaan vähäisiä yrityksen asiakasmäärien lisäämisen kannalta.
Opinnäytetyössä on esitetty, että keskittymällä sosiaalisen median kautta tapahtuvaan markkinointiviestintään mielikuvamarkkinoinnin keinoja käyttäen on mahdollista muo-kata potentiaalisten asiakkaiden hintamielikuvia, ja näin kasvattaa ravintolan asiakasmääriä tulevaisuudessa. Sosiaalisen median nykyisten kanavien lisäksi on ehdotettu tutustumista videomarkkinointiin ravintola-alalla, liittyen hintamielikuvien muokkaamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin mielikuvamarkkinoinnin eri osa-alueita palvelualan näkökulmasta, sekä haettiin näkökulmia asiakkaan mielikuviin vaikuttamiseen. Toisena osa-alueena käsiteltiin markkinointiviestinnän digitalisoitumista, sekä sosiaalisen median vaikutusta nyky-yhteiskunnan markkinointitapoihin. Teoreettisen tiedon perusteella tehtiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla potentiaalisia asiakkaita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ravintola Hella & Huoneeseen kohdistuvia mielikuvia, sekä hintamielikuvia.
Keskeisenä johtopäätöksenä haastattelujen perusteella todettiin, että yrityksen todellinen hintataso ei vastaa potentiaalisten asiakkaiden hintamielikuvaa. Tutkimuksessa todettiin yrityksen laatumielikuvien olevan mahdollisten asiakkaiden silmissä oikeita, sekä todettiin niiden olevan vaikutukseltaan vähäisiä yrityksen asiakasmäärien lisäämisen kannalta.
Opinnäytetyössä on esitetty, että keskittymällä sosiaalisen median kautta tapahtuvaan markkinointiviestintään mielikuvamarkkinoinnin keinoja käyttäen on mahdollista muo-kata potentiaalisten asiakkaiden hintamielikuvia, ja näin kasvattaa ravintolan asiakasmääriä tulevaisuudessa. Sosiaalisen median nykyisten kanavien lisäksi on ehdotettu tutustumista videomarkkinointiin ravintola-alalla, liittyen hintamielikuvien muokkaamiseen.