"Kaikkien pitäis osata kaikki" : työntekijöiden kokemuksia moniammatillisuuden merkityksestä asiakaslähtöisessä perhetyössä
Hellsten, Päivi (2016)
Hellsten, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010723
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on moniammatillisuuden merkitys asiakaslähtöisessä perhetyössä. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat moniammatillisuus, tiimityö ja asiakaslähtöisyys tehostetun perhetyön kontekstissa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin aineistolähtöisesti. Haastateltavana oli tehostetun perhetyön yhden tiimin kolme työntekijää: sairaanhoitaja, ohjaaja ja perhetyöntekijä.
Työntekijöiden kokemuksen mukaan alku uudessa työmuodossa on ollut haasteellinen. Haastateltujen kokemuksen mukaan työntekijöiden osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuus on ollut vähäistä. Positiivisina asioina koettiin tiimin yhteinen näkemys asioista ja rakentava vuorovaikutus tiimissä. Haastateltavilla oli yhteinen näkemys hyvin toimivasta asiakastyöstä ja asiakkaan osallisuuden merkityksestä. Esimiehen roolia pidettiin tärkeänä selkeän tiedottamisen ja eri tiimien välisen tasapuolisen kohtelun kannalta. Haasteeksi koettiin, ettei esimies tunne ja tiedä, miten työntekijä kohtaa asiakkaan.
Työntekijät olivat sitä mieltä, että asiakaslähtöisyys toteutuu hyvin asiakastyössä, mutta työntekijän osaaminen ei aina kohdennu asiakkaan tarpeiden mukaan. Työntekijöiden näkemyksen mukaan asiakkaan asiantuntijuus ja osallisuus tavoitteiden suunnittelussa sekä vaikuttaminen työn sisältöön auttavat asiakasta sitoutumaan työskentelyyn. Sitoutuminen puolestaan mahdollistaa positiivisen muutoksen asiakkaan elämäntilanteeseen.
Aineiston kautta nousi esiin osaaminen moniammatillisessa tiimissä, asiakkaan osallisuus sekä osaamisen johtaminen. Tehostetun perhetyön kokonaisuus ja tavoite täytyy olla selkeä johdolle, työntekijöille ja yhteistyötahoille, jotta työntekijät pystyvät keskittymään perustehtävään ilman epätietoisuutta. Työntekijä on oman työnsä asiantuntija ja tietää, miten asiakasprosessi toteutetaan asiakaslähtöisesti asiakas huomioiden. Työntekijän erityisosaamisen ja asiakkaan tarpeen kohtaaminen mahdollistuu tehokkaan osaamisen johtamisen kautta. Asiakkaan huomioiminen työskentelyn kaikissa vaiheissa koettiin tärkeäksi. Lähtökohdat moniammatillisen työn kehittämiseen ovat hyvät.
Työntekijöiden kokemuksen mukaan alku uudessa työmuodossa on ollut haasteellinen. Haastateltujen kokemuksen mukaan työntekijöiden osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuus on ollut vähäistä. Positiivisina asioina koettiin tiimin yhteinen näkemys asioista ja rakentava vuorovaikutus tiimissä. Haastateltavilla oli yhteinen näkemys hyvin toimivasta asiakastyöstä ja asiakkaan osallisuuden merkityksestä. Esimiehen roolia pidettiin tärkeänä selkeän tiedottamisen ja eri tiimien välisen tasapuolisen kohtelun kannalta. Haasteeksi koettiin, ettei esimies tunne ja tiedä, miten työntekijä kohtaa asiakkaan.
Työntekijät olivat sitä mieltä, että asiakaslähtöisyys toteutuu hyvin asiakastyössä, mutta työntekijän osaaminen ei aina kohdennu asiakkaan tarpeiden mukaan. Työntekijöiden näkemyksen mukaan asiakkaan asiantuntijuus ja osallisuus tavoitteiden suunnittelussa sekä vaikuttaminen työn sisältöön auttavat asiakasta sitoutumaan työskentelyyn. Sitoutuminen puolestaan mahdollistaa positiivisen muutoksen asiakkaan elämäntilanteeseen.
Aineiston kautta nousi esiin osaaminen moniammatillisessa tiimissä, asiakkaan osallisuus sekä osaamisen johtaminen. Tehostetun perhetyön kokonaisuus ja tavoite täytyy olla selkeä johdolle, työntekijöille ja yhteistyötahoille, jotta työntekijät pystyvät keskittymään perustehtävään ilman epätietoisuutta. Työntekijä on oman työnsä asiantuntija ja tietää, miten asiakasprosessi toteutetaan asiakaslähtöisesti asiakas huomioiden. Työntekijän erityisosaamisen ja asiakkaan tarpeen kohtaaminen mahdollistuu tehokkaan osaamisen johtamisen kautta. Asiakkaan huomioiminen työskentelyn kaikissa vaiheissa koettiin tärkeäksi. Lähtökohdat moniammatillisen työn kehittämiseen ovat hyvät.