Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

For him and for her : En analys på genusperspektiv i parfymreklam

Sirén, Wilhelmina (2016)

 
Avaa tiedosto
Siren_Wilhelmina.pdf (1.842Mt)
Lataukset: 


Sirén, Wilhelmina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610197
Tiivistelmä
Arbetet är en analys på parfymreklam ur genusperspektiv. En analys på hur man i stillbild och annonsreklam framställer kvinnor och män och hur man designar reklamerna för att rikta sig åt vardera målgruppen. Jag har analyserat vad som skiljer dem åt, och försökt ta reda på varför man gör en genusskildring och hur reklamplaneringsprocessen är uppbyggd. Syftet med mitt examensarbete är att lyfta fram problematiken kring könsneutral reklam då det handlar om målgruppskildring.
Min teori är att det till och med kan vara nödvändigt att skilja könen åt då det kommer till stillbildsreklam istället för att göra mer könsneutrala reklamer som ofta är noterat och önskat idag. För att utgöra vilka punkter och principer som följs och används, använde jag mig av fakta om marknadsföringsmetoder och reklambildsplanering. I analysen använde jag mig av traditionell bildanalysmetod för att finna ett metodistiskt analysresultat inom visuell kommunikation och jag byggde upp ett verktyg av de mest essentiella punkterna inom reklamframställning och dens fullföljande av syfte. Verktyget använde jag i en analys ur marknadsföringsperspektiv och slutligen jämförde jag resultaten för att lyfta fram problematiken med totalt könsneutrala reklamer i målgruppssammanhang. Jag använde även olika böcker inom visuell kommunikation och däribland Reklameffekter, som innehöll utmätningar ur en marknadsundersökning som författarna, Ulf Dahlqvist och Magnus Linde gjort (2002).
 
My thesis consists of an analysis of gender perspective in perfume advertise-ment. It is an analysis of how we portray men and women in print advertisement and how we design the advertisements to engage each of the target groups. I have analyzed the aspects that differentiate the advertisements and tried to find out why a gender dif-ferentiation is made and how the planning process of the advertisement is established. The purpose of my thesis is to highlight the issues with gender neutral advertisement when it comes to engaging different target groups. My theory is that it may even be necessary to discern the two genders in print advertisement instead of making more gender neutral advertisements which are a hot topic today. To distinguish which as-pects and principles are followed and frequently used, I used facts about marketing methods and advertisement planning. In my analysis I used the traditional picture anal-ysis method to find a methodical result in visual communication and I also made a tool of the most essential aspects of the creative advertisement process, and the fulfilling of its purpose. I additionally used the tool to analyze from a marketing perspective and lastly I compared the results to highlight the issues of the gender neutral advertisements in the context of the target groups. I also used books about visual communication and one of them was “Reklameffekter”, which contained information about a
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste