Lassila & Tikanojan CRM-tablettipilotti
Mäkinen, Lauri (2016)
Mäkinen, Lauri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010763
Tiivistelmä
Lassila & Tikanoja on ottanut syksyllä 2015 käyttöönsä CRM-järjestelmän. Nyt keväällä 2016 yritys kokeilee järjestelmästä mobiiliversiota tabletin kanssa. Tablettipilottiin osallistuu kolme eri myyntiryhmää, yksi Etelä-Suomesta, yksi Keski-Suomesta ja yksi Pohjois-Suomesta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia tablettipilotin olennaisten komponenttien taustoja sekä kehittää mobiilijärjestelmää ja seurata pilottia. Työ on rajattu tutkimaan CRM-järjestelmiä sinänsä ja niiden ominaisuuksia, sähköistä myyntiprosessia sekä tablettia laitteena ja sen tar-joamia mahdollisuuksia ja uhkia.
Tutkimus on toteutettu haastattelututkimuksena, jossa yksi haastattelu on tehty paikan päällä Helsingin Valimossa ja loput sähköpostilla ympäri Suomea. Haastattelut koostuivat väli- ja loppuhaastatteluista. Tutkimus on pääasiallisesti laadullinen, toiminnallinen tutkimus, mutta loppuhaastatteluissa esiintyi myös oma määrällinen osuutensa.
Työ on toteutettu kokonaisuudessaan kevään 2016 aikana, alkaen helmikuussa ja palautuk-sen tapahtuessa toukokuussa.
Tutkimuksen lopputuloksiksi saatiin osallistuneiden myyjien kommentteja eri ominaisuuksia mitaten pilottia koskien sekä parannusehdotuksia edetessä projektin seuraavaan vaiheeseen. Tutkimuksen lopputuloksena päädyttiin suosittelemaan vahvasti tablettien ja mobiilijärjestel-mien käyttöönottamista kaikille Lassila & Tikanojan myyntityöntekijöille. Näin myyjät saavat siirrettyä toimintansa nykyaikaan ja tehostettua päivittäistä työnkuvaansa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia tablettipilotin olennaisten komponenttien taustoja sekä kehittää mobiilijärjestelmää ja seurata pilottia. Työ on rajattu tutkimaan CRM-järjestelmiä sinänsä ja niiden ominaisuuksia, sähköistä myyntiprosessia sekä tablettia laitteena ja sen tar-joamia mahdollisuuksia ja uhkia.
Tutkimus on toteutettu haastattelututkimuksena, jossa yksi haastattelu on tehty paikan päällä Helsingin Valimossa ja loput sähköpostilla ympäri Suomea. Haastattelut koostuivat väli- ja loppuhaastatteluista. Tutkimus on pääasiallisesti laadullinen, toiminnallinen tutkimus, mutta loppuhaastatteluissa esiintyi myös oma määrällinen osuutensa.
Työ on toteutettu kokonaisuudessaan kevään 2016 aikana, alkaen helmikuussa ja palautuk-sen tapahtuessa toukokuussa.
Tutkimuksen lopputuloksiksi saatiin osallistuneiden myyjien kommentteja eri ominaisuuksia mitaten pilottia koskien sekä parannusehdotuksia edetessä projektin seuraavaan vaiheeseen. Tutkimuksen lopputuloksena päädyttiin suosittelemaan vahvasti tablettien ja mobiilijärjestel-mien käyttöönottamista kaikille Lassila & Tikanojan myyntityöntekijöille. Näin myyjät saavat siirrettyä toimintansa nykyaikaan ja tehostettua päivittäistä työnkuvaansa.