Markkinointiautomaatiojärjestelmien selvitys
Savomäki, Mari (2016)
Savomäki, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010805
Tiivistelmä
Opinnäyte toteutettiin Sininen Meteoriitti Oy:lle. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitä markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan ja tehdä selvitys kahteen markkinointiautomaation järjestelmään. Selvityksessä mukana olleet järjestelmät olivat HubSpot ja Microsoft Dynamics Marketing, jotka tulivat toimeksiantajan pyynnöstä.
Markkinointiautomaatiojärjestelmistä tuli selvittää millaisia toimintoja järjestelmät sisältävät sekä millainen hinnoittelu ja markkinatilanne järjestelmillä on. Tavoitteena oli myös tehdä koonti, jossa katsotaan, mitä samanlaisia ja erilaisia toimintoja järjestelmillä on.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana. Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mitä markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan ja luomalla tietoperusta ennen järjestelmien selvitystä. Järjestelmistä otettiin käyttöön kokeiluversiot, joiden kautta toimintoja käytiin läpi. Läpikäynnin yhteydessä tietoa etsittiin HubSpotin ja Microsoft Dynamics Marketingin verkkosivuilta löytyvistä ohjeista. Läpikäynnissä löytyneet toiminnot kirjattiin ylös, ja laitettiin opinnäytetyön liitteeksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin raportti, jossa on selvitetty kuinka markkinointiajattelu on kehittynyt ajan myötä, mitä digitaalisuus on markkinoinnissa, mitä markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan ja mitkä ovat markkinointiautomaation keskeisimmät ominaisuudet. Tuloksena saatiin myös listaus HubSpot ja Microsoft Dynamics Marketing -järjestelmien sisältämistä ominaisuuksista, selvitys hinnoista ja järjestelmien toimintojen yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista.
Markkinointiautomaatiojärjestelmistä tuli selvittää millaisia toimintoja järjestelmät sisältävät sekä millainen hinnoittelu ja markkinatilanne järjestelmillä on. Tavoitteena oli myös tehdä koonti, jossa katsotaan, mitä samanlaisia ja erilaisia toimintoja järjestelmillä on.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana. Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mitä markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan ja luomalla tietoperusta ennen järjestelmien selvitystä. Järjestelmistä otettiin käyttöön kokeiluversiot, joiden kautta toimintoja käytiin läpi. Läpikäynnin yhteydessä tietoa etsittiin HubSpotin ja Microsoft Dynamics Marketingin verkkosivuilta löytyvistä ohjeista. Läpikäynnissä löytyneet toiminnot kirjattiin ylös, ja laitettiin opinnäytetyön liitteeksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin raportti, jossa on selvitetty kuinka markkinointiajattelu on kehittynyt ajan myötä, mitä digitaalisuus on markkinoinnissa, mitä markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan ja mitkä ovat markkinointiautomaation keskeisimmät ominaisuudet. Tuloksena saatiin myös listaus HubSpot ja Microsoft Dynamics Marketing -järjestelmien sisältämistä ominaisuuksista, selvitys hinnoista ja järjestelmien toimintojen yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista.