Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tehokkaan opetusvideon ominaispiirteet : liveroolipelin sääntöjen ja käytänteiden opetus videomuodossa Epel Larp ry:lle

Paananen, Laura (2016)

 
Avaa tiedosto
Paananen_Laura.pdf (1.023Mt)
Lataukset: 


Paananen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön käytännön tavoitteena oli tuottaa opetusvideo roolipeliyhdistys Epel Larp ry:lle. Epel Larp ry on lähiaikona järjestänyt pääosin liveroolipelejä eli larppeja. Liveroolipeleissä tarvitaan erilaisia sääntöjä, jotka tulee opettaa aloittelijoille sekä kerrata muille. Teoriaosuuden tavoitteena oli tutustua opetusvideoiden tekemiseen liittyviin asioihin ja tutkia, miten tehdään tehokas opetusvideo.

Opetusvideon tarkoituksena on opastaa Epel Larp ry:n liveroolipelaamisen sääntöihin ja käytäntöihin. Videota tullaan käyttämään helpottamaan ensikertalaisten ja muita liveroolipelaamisen säännöstöjä käyttäneiden peliintuloa, sekä nopeuttamaan sääntöjen kertausta ennen pelin aloittamista käytävässä opastuksessa eli alkubriefissä. Opetusvideo pyrkii myös ottamaan huomioon erityisryhmät, kuten näkövammaiset.

Opinnäytetyössä tutustutaan opetusvideoiden tekemiseen useammalta kantilta, pohtien miksi videoiden käyttö opetuksessa on hyödyllistä ja miten niitä kannattaisi käyttää. Tutkimuskysymyksenä on kuinka laadukas ja toimiva opetusvideo tehdään ja miten opetusvideo eroaa muista audiovisuaalisen median formaateista, erityisesti dokumenttielokuvista. Epel Larp ry:lle tekemääni opetusvideota verrataan muutamaan muuhun verkossa olevaan opetusvideoon eli verkkovideoon. Lopuksi arvioidaan onnistumista esittelyvideon suhteen.

Opinnäytetyössäni tulin siihen tulokseen, että opetusvideo antaa mahdollisuuden monipuolistaa opetusta ja parantaa oppimistulosta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että aikuinen ihminen oppii pitkälti näkökykynsä kautta. Lisäksi opetusvideolla voi esittää asioita joita muuten ei voisi, kuten vaikkapa tulivuoren purkauksen mekaniikkaa animoidulla halkileikkauksella. Tehokas opetusvideo muistuttaa useimmilta tuotannollisilta vaiheiltaan muita audiovisuaalisen median tuotoksia, kuten dokumenttielokuvia, mutta joitain asioita pitää ottaa huomioon opetuksellisen tehokkuuden parantamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste