Tehokkaan opetusvideon ominaispiirteet : liveroolipelin sääntöjen ja käytänteiden opetus videomuodossa Epel Larp ry:lle
Paananen, Laura (2016)
Paananen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön käytännön tavoitteena oli tuottaa opetusvideo roolipeliyhdistys Epel Larp ry:lle. Epel Larp ry on lähiaikona järjestänyt pääosin liveroolipelejä eli larppeja. Liveroolipeleissä tarvitaan erilaisia sääntöjä, jotka tulee opettaa aloittelijoille sekä kerrata muille. Teoriaosuuden tavoitteena oli tutustua opetusvideoiden tekemiseen liittyviin asioihin ja tutkia, miten tehdään tehokas opetusvideo.
Opetusvideon tarkoituksena on opastaa Epel Larp ry:n liveroolipelaamisen sääntöihin ja käytäntöihin. Videota tullaan käyttämään helpottamaan ensikertalaisten ja muita liveroolipelaamisen säännöstöjä käyttäneiden peliintuloa, sekä nopeuttamaan sääntöjen kertausta ennen pelin aloittamista käytävässä opastuksessa eli alkubriefissä. Opetusvideo pyrkii myös ottamaan huomioon erityisryhmät, kuten näkövammaiset.
Opinnäytetyössä tutustutaan opetusvideoiden tekemiseen useammalta kantilta, pohtien miksi videoiden käyttö opetuksessa on hyödyllistä ja miten niitä kannattaisi käyttää. Tutkimuskysymyksenä on kuinka laadukas ja toimiva opetusvideo tehdään ja miten opetusvideo eroaa muista audiovisuaalisen median formaateista, erityisesti dokumenttielokuvista. Epel Larp ry:lle tekemääni opetusvideota verrataan muutamaan muuhun verkossa olevaan opetusvideoon eli verkkovideoon. Lopuksi arvioidaan onnistumista esittelyvideon suhteen.
Opinnäytetyössäni tulin siihen tulokseen, että opetusvideo antaa mahdollisuuden monipuolistaa opetusta ja parantaa oppimistulosta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että aikuinen ihminen oppii pitkälti näkökykynsä kautta. Lisäksi opetusvideolla voi esittää asioita joita muuten ei voisi, kuten vaikkapa tulivuoren purkauksen mekaniikkaa animoidulla halkileikkauksella. Tehokas opetusvideo muistuttaa useimmilta tuotannollisilta vaiheiltaan muita audiovisuaalisen median tuotoksia, kuten dokumenttielokuvia, mutta joitain asioita pitää ottaa huomioon opetuksellisen tehokkuuden parantamiseksi.
Opetusvideon tarkoituksena on opastaa Epel Larp ry:n liveroolipelaamisen sääntöihin ja käytäntöihin. Videota tullaan käyttämään helpottamaan ensikertalaisten ja muita liveroolipelaamisen säännöstöjä käyttäneiden peliintuloa, sekä nopeuttamaan sääntöjen kertausta ennen pelin aloittamista käytävässä opastuksessa eli alkubriefissä. Opetusvideo pyrkii myös ottamaan huomioon erityisryhmät, kuten näkövammaiset.
Opinnäytetyössä tutustutaan opetusvideoiden tekemiseen useammalta kantilta, pohtien miksi videoiden käyttö opetuksessa on hyödyllistä ja miten niitä kannattaisi käyttää. Tutkimuskysymyksenä on kuinka laadukas ja toimiva opetusvideo tehdään ja miten opetusvideo eroaa muista audiovisuaalisen median formaateista, erityisesti dokumenttielokuvista. Epel Larp ry:lle tekemääni opetusvideota verrataan muutamaan muuhun verkossa olevaan opetusvideoon eli verkkovideoon. Lopuksi arvioidaan onnistumista esittelyvideon suhteen.
Opinnäytetyössäni tulin siihen tulokseen, että opetusvideo antaa mahdollisuuden monipuolistaa opetusta ja parantaa oppimistulosta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että aikuinen ihminen oppii pitkälti näkökykynsä kautta. Lisäksi opetusvideolla voi esittää asioita joita muuten ei voisi, kuten vaikkapa tulivuoren purkauksen mekaniikkaa animoidulla halkileikkauksella. Tehokas opetusvideo muistuttaa useimmilta tuotannollisilta vaiheiltaan muita audiovisuaalisen median tuotoksia, kuten dokumenttielokuvia, mutta joitain asioita pitää ottaa huomioon opetuksellisen tehokkuuden parantamiseksi.