MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN Case Minnan Hiuspiste & Tmi Jaana Korpela
Sarja, Emma (2016)
Sarja, Emma
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat nivalalaiset parturi-kampaamot Minnan Hiuspiste ja Tmi Jaana Korpela. Kyseessä olevat yrittäjät ovat toimineet alalla useita vuosia ja heillä on alasta runsaasti kokemusta. Vuoden 2015 lopussa Minnan Hiuspiste ja Tmi Jaana Korpela muuttivat samoihin toimitiloihin ja aloittivat yhteistyön. Yrityksillä ei ollut kotisivuja eivätkä yrittäjät käyttäneet sosiaalisen median kanavia, mutta heidän tavoitteenaan oli tehdä niin. Yhteistyön vuoksi toimeksiantajat myös toivoivat käyttöönsä yhteistä markkinointimateriaalia.
Tämän työn tavoitteena oli käsitellä markkinoinnin teoriaa tavalla, joka tarjoaa toimeksiantajille pohdittavaa ja hyödyttää yrityksiä tulevaisuudessa. Työn kehittämistehtävänä oli toimeksiantajien markkinoinnin kehittäminen kehitysehdotusten muodossa, Facebook-sivujen kokoaminen sekä markkinointimateriaalin suunnittelu.
Työn teoriassa käsitellään laajasti markkinoinnin perusteita aina markkinoinnin käsitteestä sen tavoitteisiin ja onnistuneen markkinoinnin tunnusmerkkeihin. Tästä edetään palveluiden markkinoinnin kilpailukeinoihin, jossa käydään läpi 7P:tä ja pohditaan niitä toimeksiantajien näkökulmasta. Lopulta siirrytään markkinoinnin sosiaaliseen puoleen, jossa nostetaan esille sosiaalinen media, sen käyttäminen kilpailukeinona ja markkinointikanavana sekä käsitellään hakukonemarkkinointia. Empiirisessä osassa esitellään kehittämistehtävän tulokset eli Facebook-sivujen ja markkinointimateriaalien suunnittelu sekä niiden toteuttamisprosessit. Lisäksi käydään läpi ideoita toimeksiantajien markkinoinnin kehittämiseen. Viimeinen luku on varattu johtopäätöksille ja pohdinnalle.
Tämän työn tavoitteena oli käsitellä markkinoinnin teoriaa tavalla, joka tarjoaa toimeksiantajille pohdittavaa ja hyödyttää yrityksiä tulevaisuudessa. Työn kehittämistehtävänä oli toimeksiantajien markkinoinnin kehittäminen kehitysehdotusten muodossa, Facebook-sivujen kokoaminen sekä markkinointimateriaalin suunnittelu.
Työn teoriassa käsitellään laajasti markkinoinnin perusteita aina markkinoinnin käsitteestä sen tavoitteisiin ja onnistuneen markkinoinnin tunnusmerkkeihin. Tästä edetään palveluiden markkinoinnin kilpailukeinoihin, jossa käydään läpi 7P:tä ja pohditaan niitä toimeksiantajien näkökulmasta. Lopulta siirrytään markkinoinnin sosiaaliseen puoleen, jossa nostetaan esille sosiaalinen media, sen käyttäminen kilpailukeinona ja markkinointikanavana sekä käsitellään hakukonemarkkinointia. Empiirisessä osassa esitellään kehittämistehtävän tulokset eli Facebook-sivujen ja markkinointimateriaalien suunnittelu sekä niiden toteuttamisprosessit. Lisäksi käydään läpi ideoita toimeksiantajien markkinoinnin kehittämiseen. Viimeinen luku on varattu johtopäätöksille ja pohdinnalle.