Älylinjaston käytettävyys : Kyselytutkimus Ravintola Kasarminan asiakkaille
Janhunen, Jonna (2016)
Janhunen, Jonna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111165
Tiivistelmä
Älylinjasto on alallaan ainutlaatuinen patentoitu kehitystyön tulos. Sen kiinteä toimintayksikkö on asennettu Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuksella toimivaan Ravintola Kasarminaan. Älylinjastopalvelu kertoo ruokailijalle hänen lautaselleen annostelemansa ruoan painon ja energiamäärän ja vertaa lopuksi kootun aterian ravintosisältöä virallisiin ravitsemissuosituksiin. Lisäksi omaa ruokailuaan voi seurata pidemmällä aikavälillä palvelukokonaisuuteen kuuluvan verkkopalvelun avulla.
Opinnäytetyössä tutkitaan Kasarmin kampuksen opiskelijoiden ja henkilökunnan muodostaman kohdejoukon kokemuksia ja mielipiteitä älylinjastopalvelusta ja sen eri osa-alueista. Kohdejoukko käsitti sekä älylinjaston käyttöä kokeilleet, että kokeilemattomat potentiaaliset käyttäjät. Tavoitteena oli selvittää älylinjaston käytön oppimista, varsinaista käyttöä sekä näkemyksiä älylinjaston tuottamasta tiedosta. Työn toimeksiantajana toimi älylinjaston elektroniikka- ja ohjelmistokehityksestä sekä palvelun tuottamisesta vastaava Mealvation Oy. Työn taustalla on Mikkelin ammattikorkeakoulussa syksyllä 2015 aloitettu älylinjaston käyttöönotto- ja käytettävyystutkimuskokonaisuus ja se perustuu tilaajan tarpeeseen kerätä tietoa älylinjastopalvelun kehittämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työn teoriapohjana käsitellään älylinjastoa keksintönä sekä käytettävyyttä eri näkökulmista. Opinnäytteen aineiston keräys tapahtui sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi. Kysely lähetettiin lähes 4500 vastaanottajalle ja vastausprosentiksi muodostui 11 %.
Työn tuloksena selvisi, että kokonaisuudessaan käyttäjät mielsivät älylinjaston käytön oppimisen melko helpoksi. Varsinaisen käytön suhteen kokemukset olivat osittain positiivisia ja osittain negatiivisia. Palvelun käytön tunnettiin tuovan lisäarvoa Kasarminassa ruokailuun ja esimerkiksi verkkopalvelun käyttö oli vastaajien mielestä toimivaa. Myös älylinjaston tuottama tieto nähtiin vastaajien keskuudessa hyödyllisenä ja kiinnostavana. Käytön aloittamiseen toivottiin enemmän ohjausta sekä älylinjastopalvelun markkinoinnin lisäämistä. Yleisesti älylinjastoa ideana kehuttiin, mutta palvelun toimintavarmuuden tärkeyttä korostettiin.
Opinnäytetyössä tutkitaan Kasarmin kampuksen opiskelijoiden ja henkilökunnan muodostaman kohdejoukon kokemuksia ja mielipiteitä älylinjastopalvelusta ja sen eri osa-alueista. Kohdejoukko käsitti sekä älylinjaston käyttöä kokeilleet, että kokeilemattomat potentiaaliset käyttäjät. Tavoitteena oli selvittää älylinjaston käytön oppimista, varsinaista käyttöä sekä näkemyksiä älylinjaston tuottamasta tiedosta. Työn toimeksiantajana toimi älylinjaston elektroniikka- ja ohjelmistokehityksestä sekä palvelun tuottamisesta vastaava Mealvation Oy. Työn taustalla on Mikkelin ammattikorkeakoulussa syksyllä 2015 aloitettu älylinjaston käyttöönotto- ja käytettävyystutkimuskokonaisuus ja se perustuu tilaajan tarpeeseen kerätä tietoa älylinjastopalvelun kehittämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työn teoriapohjana käsitellään älylinjastoa keksintönä sekä käytettävyyttä eri näkökulmista. Opinnäytteen aineiston keräys tapahtui sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi. Kysely lähetettiin lähes 4500 vastaanottajalle ja vastausprosentiksi muodostui 11 %.
Työn tuloksena selvisi, että kokonaisuudessaan käyttäjät mielsivät älylinjaston käytön oppimisen melko helpoksi. Varsinaisen käytön suhteen kokemukset olivat osittain positiivisia ja osittain negatiivisia. Palvelun käytön tunnettiin tuovan lisäarvoa Kasarminassa ruokailuun ja esimerkiksi verkkopalvelun käyttö oli vastaajien mielestä toimivaa. Myös älylinjaston tuottama tieto nähtiin vastaajien keskuudessa hyödyllisenä ja kiinnostavana. Käytön aloittamiseen toivottiin enemmän ohjausta sekä älylinjastopalvelun markkinoinnin lisäämistä. Yleisesti älylinjastoa ideana kehuttiin, mutta palvelun toimintavarmuuden tärkeyttä korostettiin.