Innovoimisen opettaminen Suomessa toiselle asteelle
Nordlund, Elina (2016)
Nordlund, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111011
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty, jotta Tampereen ammattikorkeakoulu voi hakea hankerahoitusta Horizon- puiteohjelmasta. Tampereen ammattikorkeakoulu haluaa hakea hankerahoitusta kehittääkseen innovointikilpailuaan siten, että siihen voidaan ottaa mukaan myös toisen asteen opiskelijoita.
Hanketta varten on tehtävä selvitys innovoimisen opettamisesta Suomessa toiselle asteelle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään innovoimisen määritelmiä, sen tarkoitusta ja historiaa. Keskeisenä aiheena ovat myös erilaiset innovoimistekniikat. Teorian viimeinen osa käsittelee innovoimisen opettamista Suomessa. Tutkimusongelmaan, miten innovoimista opetetaan, saadaan vastaus laadullisena tutkimuksena toteutetulla haastattelulla. Haastateltavana ovat kolmen innovoimista opettavan koulun opettajat, sekä innovoimistaitoja kouluttava yritys.
Tuloksena saatiin tietoa innovoinnin opettamisesta kyseisissä toisen asteen kouluissa. Kyseiset koulut opettavat innovoimista osana jokapäiväistä toimintaansa. Opettajat haastavat opiskelijoitaan luovaan ongelmanratkaisuun. Erillisenä aineena ei innovoimista vielä opeteta. Koulut ovat myös osallistuneet innovointikilpailuihin ja haasteisiin. Innovointi on saanut oppilaiden keskuudessa hyvän vastaanoton, ja sitä tullaan opettamaan myös jatkossa kyseisissä kouluissa.
Saadut tulokset vaikuttavat hyvältä niin Horizon- hankkeen kuin koko yhteiskunnan kannalta. Kouluja kannustetaan innovoimisen opettamiseen yhä enemmän. Innovoimisen opettaminen tulee lisääntymään myös jatkossa. Mikäli InnoEventiin aiotaan tulevaisuudessa ottaa myös toisen asteen opiskelijoita mukaan, lähtevät koulut mielellään siihen osallistumaan.
Hanketta varten on tehtävä selvitys innovoimisen opettamisesta Suomessa toiselle asteelle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään innovoimisen määritelmiä, sen tarkoitusta ja historiaa. Keskeisenä aiheena ovat myös erilaiset innovoimistekniikat. Teorian viimeinen osa käsittelee innovoimisen opettamista Suomessa. Tutkimusongelmaan, miten innovoimista opetetaan, saadaan vastaus laadullisena tutkimuksena toteutetulla haastattelulla. Haastateltavana ovat kolmen innovoimista opettavan koulun opettajat, sekä innovoimistaitoja kouluttava yritys.
Tuloksena saatiin tietoa innovoinnin opettamisesta kyseisissä toisen asteen kouluissa. Kyseiset koulut opettavat innovoimista osana jokapäiväistä toimintaansa. Opettajat haastavat opiskelijoitaan luovaan ongelmanratkaisuun. Erillisenä aineena ei innovoimista vielä opeteta. Koulut ovat myös osallistuneet innovointikilpailuihin ja haasteisiin. Innovointi on saanut oppilaiden keskuudessa hyvän vastaanoton, ja sitä tullaan opettamaan myös jatkossa kyseisissä kouluissa.
Saadut tulokset vaikuttavat hyvältä niin Horizon- hankkeen kuin koko yhteiskunnan kannalta. Kouluja kannustetaan innovoimisen opettamiseen yhä enemmän. Innovoimisen opettaminen tulee lisääntymään myös jatkossa. Mikäli InnoEventiin aiotaan tulevaisuudessa ottaa myös toisen asteen opiskelijoita mukaan, lähtevät koulut mielellään siihen osallistumaan.