Asiakastyytyväisyyden parantaminen Jyväskylän Delta Autolla
Virtanen, Simo (2016)
Virtanen, Simo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111141
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hyvää asiakaspalvelua ja sen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Työn tavoitteena on tuoda esille asioita, joita kehittämällä saataisiin nostettua asiakastyytyväisyyttä Jyväskylän Delta Autolla. Opinnäytetyötä varten on kerätty aineistoa kirjoista, internetistä, Delta Auton asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista sekä haastatteluista. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat salassa pidettävää tietoa, joten niitä ei tule lopulliseen julkaisuun. Yhtenä tiedonlähteenä on ollut myös oma kuuden kuukauden työkokemus Jyväskylän Delta Autolla.
Tutkimustulosten perusteella suurin osan ongelmista Jyväskylän Delta Autolla aiheuttaa alimiehitys. Yhtä työntekijää kohden on liian monia erilaisia työtehtäviä. Delta Autolla on kolme huoltoneuvojaa, jotka hoitavat autokorjaamon asiakaspalvelun lisäksi varaosamyynnin ja autojen takuukäsittelyt. Korjaamopäällikkö hoitaa myös joskus asiakkaiden palvelua tiskillä. Monilla muilla korjaamoilla varaosamyynnille ja takuukäsittelyille on omat tekijänsä. Tästä johtuen monia työtehtäviä joudutaan suorittamaan kiireen alaisena, joka lisää virheiden riskiä. Joskus autoihin tilataan vääriä varaosia, tai varaosat tilataan liian myöhään. Tämän takia huollon ajankohtaa saatetaan joutua siirtämään, ja asiakas joutuu odottamaan turhaan. Usein syntyy myös tilanteita, joissa asiakas joutuu odottamaan palvelutiskillä, kun kukaan asiakaspalvelija ei ole paikalla. Nämä kaikki tekijät laskevat asiakastyytyväisyyttä. Tyytymättömien asiakkaiden takia yrityksen maine heikkenee, mikä pienentää asiakaskuntaa. Seurauksena on firman tuoton väheneminen.
Asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua palkkaamalla lisää henkilökuntaa, sekä priorisoimalla ja jakamalla työtehtäviä paremmin. Uuden henkilökunnan palkkaaminen maksaa yritykselle enemmän, mutta se saattaa silti olla taloudellisesti kannattava päätös. Kiireen vähentyessä virheiden todennäköisyys pienenee, ja asiakkaat joutuvat odottamaan vähemmän. Tuloksena on tyytyväisempi asiakaskunta, jonka seurauksena yrityksen maine paranee ja asiakkaiden määrä kasvaa.
Työtehtävien jakamisella ja niiden paremmalla priorisoinnilla saadaan myös nostettua asiakastyytyväisyyttä. Jonkun asiakaspalvelijoista on aina oltava tiskillä saapuvia asiakkaita varten. Tiskillä samanaikaisesti palvelevien huoltoneuvojien määrä riippuu asiakkaiden määrästä. Yksittäisen asiakkaan odotusaika on oltava mahdollisimman pieni. Vähemmän vilkkaana yksi voi päivystää tiskillä ja kaksi työskennellä varaston puolella, mutta vilkkaana aikana on keskityttävä pääasiassa asiakkaiden palvelemiseen.
Tutkimustulosten perusteella suurin osan ongelmista Jyväskylän Delta Autolla aiheuttaa alimiehitys. Yhtä työntekijää kohden on liian monia erilaisia työtehtäviä. Delta Autolla on kolme huoltoneuvojaa, jotka hoitavat autokorjaamon asiakaspalvelun lisäksi varaosamyynnin ja autojen takuukäsittelyt. Korjaamopäällikkö hoitaa myös joskus asiakkaiden palvelua tiskillä. Monilla muilla korjaamoilla varaosamyynnille ja takuukäsittelyille on omat tekijänsä. Tästä johtuen monia työtehtäviä joudutaan suorittamaan kiireen alaisena, joka lisää virheiden riskiä. Joskus autoihin tilataan vääriä varaosia, tai varaosat tilataan liian myöhään. Tämän takia huollon ajankohtaa saatetaan joutua siirtämään, ja asiakas joutuu odottamaan turhaan. Usein syntyy myös tilanteita, joissa asiakas joutuu odottamaan palvelutiskillä, kun kukaan asiakaspalvelija ei ole paikalla. Nämä kaikki tekijät laskevat asiakastyytyväisyyttä. Tyytymättömien asiakkaiden takia yrityksen maine heikkenee, mikä pienentää asiakaskuntaa. Seurauksena on firman tuoton väheneminen.
Asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua palkkaamalla lisää henkilökuntaa, sekä priorisoimalla ja jakamalla työtehtäviä paremmin. Uuden henkilökunnan palkkaaminen maksaa yritykselle enemmän, mutta se saattaa silti olla taloudellisesti kannattava päätös. Kiireen vähentyessä virheiden todennäköisyys pienenee, ja asiakkaat joutuvat odottamaan vähemmän. Tuloksena on tyytyväisempi asiakaskunta, jonka seurauksena yrityksen maine paranee ja asiakkaiden määrä kasvaa.
Työtehtävien jakamisella ja niiden paremmalla priorisoinnilla saadaan myös nostettua asiakastyytyväisyyttä. Jonkun asiakaspalvelijoista on aina oltava tiskillä saapuvia asiakkaita varten. Tiskillä samanaikaisesti palvelevien huoltoneuvojien määrä riippuu asiakkaiden määrästä. Yksittäisen asiakkaan odotusaika on oltava mahdollisimman pieni. Vähemmän vilkkaana yksi voi päivystää tiskillä ja kaksi työskennellä varaston puolella, mutta vilkkaana aikana on keskityttävä pääasiassa asiakkaiden palvelemiseen.