Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekstiilialan yritysten vastuullisuusviestintä verkossa

Mäkinen, Nea (2016)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Nea.pdf (534.4Kt)
Lataukset: 


Mäkinen, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Finlayson on Suomen vanhin edelleen toimiva tekstiilialan yritys, jonka valikoimaan kuuluu laajalti erilaisia kodintekstiilejä. Uusien omistajien myötä Finlaysonilla on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota yritysvastuukysymyksiin, ja uusi johto näkeekin vastuullisuuden tärkeänä osana yrityksen strategiaa.

Tässä opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantaja Finlaysonin kolmen kilpailijan sekä yhden muun tekstiilialan toimijan vastuullisuusviestintää. Työssä tutkittaviksi yrityksiksi valikoitui neljä Suomessakin toimivaa tekstiilialan yritystä: Marimekko, Nanso, H&M ja Ikea.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten muut tekstiilialan yritykset viestivät vastuullisuudestaan verkkosivuillaan, ja mitä omaa yritysvastuuviestintäprojektiaan aloitteleva Finlayson voisi oppia näiltä. Jotta opinnäytetyö pystyttiin pitämään tarpeeksi tiiviinä ja johdonmukaisena, päätettiin aihe rajata yritysten vastuullisuusviestintään verkossa. Opinnäytetyön tutkimusaiheesta rajattiin pois tutkittavien yritysten mahdolliset yritysvastuuraportit, sillä työssä haluttiin keskittyä kuluttajien kannalta oleellisimpiin vastuuviestinnän kanaviin.

Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin benchmarking –tutkimuksena tutustumalla neljän valikoidun yrityksen vastuullisuussivustoihin verkossa ja analysoimalla niitä viitekehystä apuna käyttäen. Opinnäytetyössä analysoidaan yritysten vastuullisuusviestintää yritysvastuun kolmen osa-alueen eli taloudellisen vastuun, sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun osalta. Näiden kolmen osa-alueen lisäksi opinnäytetyössä eritellään kuinka läpinäkyvästi yritykset viestivät tuotantoketjustaan. Tutkimusta tehtäessä kiinnitettiin erityistä huomiota siihen miten hyvin ja avoimesti tutkittavat yritykset viestivät tekstiiliteollisuuden perinteisistä haasteista yritysvastuun saralla. Tekstiilialalla yritysvastuukysymyksiin liittyy perinteisesti pitkien ja globaalien hankintaketjujen sekä puuvillan suurten ympäristövaikutusten luomat haasteet.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että tutkittavat yritykset viestivät yritysvastuun kysymyksistä lähtökohtaisesti hyvin ja lukuisin erilaisin keinoin, esimerkiksi perinteisen tekstin muodossa, avainluvuin, kuvin ja videoin. Yritykset tuovat esille tekstiiliteollisuuden perinteisiä sosiaali-sen vastuun ja ympäristövastuun haasteita ja kertovat, miten pyrkivät omalla toiminnallaan vastaamaan näihin haasteisiin. Tutkimus osoitti, että tutkittavien yritysten vastuullisuusviestinnässä on paljon hyvää, josta Finlayson voi ottaa mallia omaan vastuuviestintäänsä. Kaikilla tutkivilla yrityksillä on kuitenkin vielä kehitettävää, erityisesti viestinnän ajantasaisuuden osalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste