Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak ja kestävä kehitys : Suunnitelma ekologisen kestävyyden integroimisesta Humakin toimintaan
Rastio, Marianne (2016)
Rastio, Marianne
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111218
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kestävän kehityksen ekologista ulottuvuutta ja sitä, miten se voidaan sisällyttää ammattikorkeakouluorganisaatioon. Työn toimeksiantajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak. Sekä ympäröivän yhteiskunnan että opiskelijoiden paineesta johtuen Humakin tavoite on aloittaa ympäristötyö organisaatiossaan. Opinnäytetyössä selvitettiin Humakin kampuksien ympäristövaikutuksia ympäristöselvityksen avulla. Toimeksiannon mukaisesti Humakin ensimmäisen vuoden opiskelijat suorittivat ympäristöselvityksen loppusyksyn 2014 aikana. Ympäristöselvityksen perusteella erotettiin Humakin toiminnan merkittävät ympäristönäkökohdat, toisin sanoen määritettiin, mistä ympäristötyö kannattaisi aloittaa. Humakin merkittävät ympäristönäkökohdat ovat paperinkulutus, hankinnat (paperi ja kirjekuoret, värikasetit, elintarvikkeet) sekä henkilökunnan työasiamatkustaminen.
Koska Humakin tavoitteena on vakiintuneen ympäristöjärjestelmän käyttöönottaminen sekä ympäristötyön sertifioiminen, Humakin toimeksiantoon sisältyi myös ehdotus ympäristöjärjestelmästä. Ehdotuksen tueksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä ympäristöjärjestelmiä ja -sertifikaatteja on tarjolla ja mitä järjestelmiä suomalaisissa korkeakouluissa käytetään. Selvityksen tulos oli, että WWF Suomen kehittämä Green Office -järjestelmä sopisi Humakille parhaiten. Green Office -järjestelmä on alun perin suunnattu yrityksille ja sen heikkous koulutusorganisaation näkökulmasta on, että se keskittyy ensisijaisesti organisaation tukitoimintoihin. Järjestelmä ei huomioi opetusta ja tutkimusta, jotka ovat koulutusorganisaation perustoimintoja. Kokonaisvaltaisen kestävän kehityksen työn saavuttamiseksi Humakin tulisi integroida kestävä kehitys osaksi opetusta. Jotta kestävän kehityksen opetuksesta tulisi suunnitelmallista ja pitkäjänteistä, se ehdotetaan liitettäväksi Humakin laatujärjestelmään.
Koska Humakin tavoitteena on vakiintuneen ympäristöjärjestelmän käyttöönottaminen sekä ympäristötyön sertifioiminen, Humakin toimeksiantoon sisältyi myös ehdotus ympäristöjärjestelmästä. Ehdotuksen tueksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä ympäristöjärjestelmiä ja -sertifikaatteja on tarjolla ja mitä järjestelmiä suomalaisissa korkeakouluissa käytetään. Selvityksen tulos oli, että WWF Suomen kehittämä Green Office -järjestelmä sopisi Humakille parhaiten. Green Office -järjestelmä on alun perin suunnattu yrityksille ja sen heikkous koulutusorganisaation näkökulmasta on, että se keskittyy ensisijaisesti organisaation tukitoimintoihin. Järjestelmä ei huomioi opetusta ja tutkimusta, jotka ovat koulutusorganisaation perustoimintoja. Kokonaisvaltaisen kestävän kehityksen työn saavuttamiseksi Humakin tulisi integroida kestävä kehitys osaksi opetusta. Jotta kestävän kehityksen opetuksesta tulisi suunnitelmallista ja pitkäjänteistä, se ehdotetaan liitettäväksi Humakin laatujärjestelmään.