Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhusten palvelutalo videolääkäripalvelun käyttöympäristönä

Kervinen, Elina (2016)

 
Avaa tiedosto
Kervinen_Elina.pdf (4.376Mt)
Lataukset: 


Kervinen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111228
Tiivistelmä
Lookinno Oy on jyväskyläläinen tietoverkkoympäristöön liittyviä terveydenhuollon laitteita, palveluita ja järjestelmiä tuottava yritys. Lookinno Oy on kehittänyt Medics24-nimisen online-videolääkäripalvelun, jonka avulla kuluttaja pystyy ottamaan reaaliaikaisen videoyhteyden lääkäriin tai muuhun terveydenhuoltoalan ammattilaiseen. Opinnäytetyön lähtökohtana toimi Lookinno Oy:n tavoite kehittää videolääkäripalvelustaan vanhustenhoitotyöhön soveltuva versio, jonka käyttäjänä toimisi hoitaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen käyttöympäristö vanhusten palvelutalo on tulevalle videolääkäripalvelulle ja millaisia vaatimuksia palvelutalo käyttöympäristönä palvelun suunnittelulle asettaa. Työssä hyödynnettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita. Työtä varten tutkittiin kahta jyväskyläläistä vanhusten palvelutaloa. Kummassakin palvelutalossa järjestettiin havainnointitutkimus ja kaksi haastattelututkimusta, yksi esimiehille ja yksi hoitohenkilökunnille. Lisäksi järjestettiin haastattelututkimus vanhuspalveluiden asiakkaiden omaisille.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että palvelutaloissa ilmenee sekä videolääkäripalvelun käyttöä puoltavia seikkoja että ongelmia sen käyttöön liittyen. Ympärivuorokautinen mahdollisuus ottaa yhteys lääkäriin helpottaisi hoitohenkilökunnan työtä ja säästäisi asukkaiden kuljetuksiin kuluvia resursseja. Myös erikoisasiantuntemuksen saaminen hoidon tueksi videovälitteisesti parantaisi hoidon laatua. Palvelun suunnittelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon sekä asukkaiden että hoitohenkilökunnan keskuudessa ilmenevä muutosvastarinta, jota voidaan vähentää ottamalla loppukäyttäjät mukaan palvelun kehittämiseen jo alkuvaiheessa. Parhaaksi menetelmäksi kehittämisen jatkamiseen nousi huolellisesti järjestettävä pilottihanke yhteistyössä palvelutalojen kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste