Aineettoman pääoman merkitys ja johtaminen yrityksissä
Vainionpää, Marja (2016)
Vainionpää, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111238
Tiivistelmä
Aineettomalla pääomalla tarkoitetaan yrityksen ei-fyysisiä, näkymättömiä kyvykkyyksiä, resursseja ja toimintoja, jotka voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: inhimilliseen pääomaan, suhdepääomaan ja rakennepääomaan. Inhimillinen pääoma sisältää muun muassa yritykseen sitoutuneita tietoja, taitoja ja osaamista. Suhdepääoma sisältää nimensä mukaisesti muun muassa yrityksen suhteita, sopimuksia ja verkostoja, ja rakennepääoma puolestaan sisältää muun muassa yrityksen arvot ja prosessit.
Aineettoman pääoman merkitys yritysten ja kansantalouksien menestystekijänä on kasvava. Aineettoman pääoman ominaisuudet, kuten ainutlaatuisuus ja kontekstisidonnaisuus tekevät siitä vaikeasti jäljiteltävän. Siten aineeton pääoma voi muodostaa yrityksille merkittävän erottautumiskeinon ja kilpailuedun markkinoilla.
Aineeton pääoma ei itsessään tuota arvoa, vaan sitä tulee aktiivisesti hyödyntää, kehittää ja johtaa. Tämä edellyttää yrityksiltä kyvykkyyttä tunnistaa ne aineettomat menestystekijät, jotka ovat yritykselle strategisesti merkittäviä, ja joihin johtamistoimenpiteitä kannattaa kohdistaa.
Tämä tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aineettoman pääoman merkityksen ja johtamisen näkökulmia yrityksissä nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin kotipaikkanaan Seinäjokea pitävät osakeyhtiömuotoiset pienet ja keskisuuret yritykset.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset tunnistavat liiketoimintaansa vaikuttavat aineettomat menestystekijät ja kehittävät niitä tulevaisuudessa aktiivisesti kohdentaen panoksia erityisesti tuote- ja palvelukehitykseen, uusasiakashankintaan sekä henkilöstön osaamisen kasvattamiseen. Uusia ulottuvuuksia yritysten aineettoman pääoman arvontuotantoon tuovat yrityksen imagon ja maineen kehittäminen. Tulevaisuuden villiksi kortiksi jäänee henkilöstön luovuuden ja yrityksen innovatiivisuuden välisen yhteyden täysimittainen ymmärrys ja hyödyntäminen.
Aineettoman pääoman merkitys yritysten ja kansantalouksien menestystekijänä on kasvava. Aineettoman pääoman ominaisuudet, kuten ainutlaatuisuus ja kontekstisidonnaisuus tekevät siitä vaikeasti jäljiteltävän. Siten aineeton pääoma voi muodostaa yrityksille merkittävän erottautumiskeinon ja kilpailuedun markkinoilla.
Aineeton pääoma ei itsessään tuota arvoa, vaan sitä tulee aktiivisesti hyödyntää, kehittää ja johtaa. Tämä edellyttää yrityksiltä kyvykkyyttä tunnistaa ne aineettomat menestystekijät, jotka ovat yritykselle strategisesti merkittäviä, ja joihin johtamistoimenpiteitä kannattaa kohdistaa.
Tämä tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aineettoman pääoman merkityksen ja johtamisen näkökulmia yrityksissä nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin kotipaikkanaan Seinäjokea pitävät osakeyhtiömuotoiset pienet ja keskisuuret yritykset.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset tunnistavat liiketoimintaansa vaikuttavat aineettomat menestystekijät ja kehittävät niitä tulevaisuudessa aktiivisesti kohdentaen panoksia erityisesti tuote- ja palvelukehitykseen, uusasiakashankintaan sekä henkilöstön osaamisen kasvattamiseen. Uusia ulottuvuuksia yritysten aineettoman pääoman arvontuotantoon tuovat yrityksen imagon ja maineen kehittäminen. Tulevaisuuden villiksi kortiksi jäänee henkilöstön luovuuden ja yrityksen innovatiivisuuden välisen yhteyden täysimittainen ymmärrys ja hyödyntäminen.