Uuden televisiokanava Friin lanseeraaminen sosiaalisessa mediassa
Kuortti, Tiina (2016)
Kuortti, Tiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111266
Tiivistelmä
Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan koko ajan eikä kasvutrendi näytä hiipuvan ihan lähiaikoina. Yritysten aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tärkeä osa lähestulkoon jokaisen yrityksen markkinointia, koska sosiaalinen media on tehokas ja hyödyllinen väline tavoittaa toivottu kohderyhmä. Koska sosiaalinen media on jatkuvasti kehittyvä ympäristö, se vaatii tekijältään paljon perehtymistä, osaamista ja ennen kaikkea rohkeutta. Yli viisi miljoonaa yritystä Suomessa kilpailee yleisön huomiosta sosiaalisessa mediassa. Yrityksen viestinnän ja markkinoinnin menestyminen siellä on paljolti kiinni yrityksen käytettävissä olevista resursseista ja niiden taidoista toimia alati muuttuvassa some-ympäristössä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata uuden televisiokanavan Friin lanseeraustoimenpiteitä sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden onnistumista. Työssä on toimintatutkimuksen piirteitä. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaiset julkaisut herättävät yleisön huomion lanseerauskampanjan aikana sekä tarkastella asetettujen tavoitteiden täyttymistä. Työssä tarkastellaan lanseerauskampanjaa ensimmäisten 17 viikon ajalta. Lanseerauskampanja alkoi tammikuussa 2015. Työssä käsitellään vain sosiaalisessa mediassa tehtyjä toimenpiteitä eikä mitään muita toimenpiteitä kuten printti-, trailerointi- tai ulkomainontaa. Työn ulkopuolelle on myös rajattu budjetti, jota ei käsitellä lainkaan. Kampanjan aikana tehtiin yksi maksullinen sosiaalisen median kampanja, jota avataan vain orgaanisen ja maksullisen julkaisun vertailussa.
Työ on työelämälähtöinen ja toteutettu työtehtävien muodossa toimeksiantajayritykselle. Tehtäväni lanseerauskampanjassa oli luoda sisältöä uuden televisiokanava Friin sosiaalisen median palveluihin. Lanseeraus on ensin toteutettu ja sen jälkeen kuvattu lanseerauskampanjassa toteutetut vaiheet. Työssä on hyödynnetty viestintä- ja markkinointitiimin kanssa luotuja materiaaleja lanseerauskampanjaa suunnitellessa. Työssä on hyödynnetty sosiaalisen median palveluissa julkaistuja kuvia sekä kyseisistä palveluista saatuja tilastoja.
Työstä saatiin numeerisia tuloksia tavoitellusta julkaisutiheydestä sekä sisällön saamasta huomiosta. Näiden pohjalta perustellaan lanseerauskampanjan onnistumista. Julkaisuihin liittyen lopputuloksena selvisi, että puhdasta kaavaa suositun julkaisun luomiseen ei ole, mutta ajankohtaisuus on tärkeässä roolissa sisältöä suunnitellessa. Työn pohjalta esiin nousi myös muutamia kehitysideoita. Frii-kanavan kannattaisi esimerkiksi olla aktiivinen myös YouTubessa muiden sosiaalisen median palveluiden ohella, koska digitaalinen video kiinnostaa ja kerää tällä hetkellä eniten yleisöä. Lanseerauskampanja onnistui herättämään yleisön huomiota ja keräämään suurimman osan seuraajista jo ennen kanavan lanseerauspäivää. Kampanja onnistui lisäämään Friin bränditunnettuutta.
Työ aloitettiin keväällä 2015 ja saatiin loppuun keväällä 2016.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata uuden televisiokanavan Friin lanseeraustoimenpiteitä sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden onnistumista. Työssä on toimintatutkimuksen piirteitä. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaiset julkaisut herättävät yleisön huomion lanseerauskampanjan aikana sekä tarkastella asetettujen tavoitteiden täyttymistä. Työssä tarkastellaan lanseerauskampanjaa ensimmäisten 17 viikon ajalta. Lanseerauskampanja alkoi tammikuussa 2015. Työssä käsitellään vain sosiaalisessa mediassa tehtyjä toimenpiteitä eikä mitään muita toimenpiteitä kuten printti-, trailerointi- tai ulkomainontaa. Työn ulkopuolelle on myös rajattu budjetti, jota ei käsitellä lainkaan. Kampanjan aikana tehtiin yksi maksullinen sosiaalisen median kampanja, jota avataan vain orgaanisen ja maksullisen julkaisun vertailussa.
Työ on työelämälähtöinen ja toteutettu työtehtävien muodossa toimeksiantajayritykselle. Tehtäväni lanseerauskampanjassa oli luoda sisältöä uuden televisiokanava Friin sosiaalisen median palveluihin. Lanseeraus on ensin toteutettu ja sen jälkeen kuvattu lanseerauskampanjassa toteutetut vaiheet. Työssä on hyödynnetty viestintä- ja markkinointitiimin kanssa luotuja materiaaleja lanseerauskampanjaa suunnitellessa. Työssä on hyödynnetty sosiaalisen median palveluissa julkaistuja kuvia sekä kyseisistä palveluista saatuja tilastoja.
Työstä saatiin numeerisia tuloksia tavoitellusta julkaisutiheydestä sekä sisällön saamasta huomiosta. Näiden pohjalta perustellaan lanseerauskampanjan onnistumista. Julkaisuihin liittyen lopputuloksena selvisi, että puhdasta kaavaa suositun julkaisun luomiseen ei ole, mutta ajankohtaisuus on tärkeässä roolissa sisältöä suunnitellessa. Työn pohjalta esiin nousi myös muutamia kehitysideoita. Frii-kanavan kannattaisi esimerkiksi olla aktiivinen myös YouTubessa muiden sosiaalisen median palveluiden ohella, koska digitaalinen video kiinnostaa ja kerää tällä hetkellä eniten yleisöä. Lanseerauskampanja onnistui herättämään yleisön huomiota ja keräämään suurimman osan seuraajista jo ennen kanavan lanseerauspäivää. Kampanja onnistui lisäämään Friin bränditunnettuutta.
Työ aloitettiin keväällä 2015 ja saatiin loppuun keväällä 2016.