Etiksimulering : En systematisk litteraturstudie
Törnroth, Ida (2016)
Törnroth, Ida
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110994
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus, aiheena eettinen simulaatio, joissa osallistujat kohtaavat ja käsittelevät eettisiä ongelmia. Tämän tutkielman tarkoitus on tehdä järjestelmällinen analyysi kansainvälisestä kirjallisuudesta, joka käsittelee tervey-denhuoltoon liittyviä eettisiä simulaatioita, kartoittaa nykytilannetta ja simulaatioiden hyötyjä ja haasteita.
Keskeiset tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat etiikan simulaation hyödyt? 2. Mitä haasteita voidaan tunnistaa etiikan simulaation yhteydessä? 3. Millaista lisätutkimusta tarvitaan aiheesta?
Aiempi tutkimus tarkasteli simulointia opetusmenetelmänä, jonka jälkeen rajoitin tutkimusalueen ja käsittelin simulaatioita jotka keskittyvät etiikkaan, moraaliin ja empatiaan.
Tämän tutkimuksen aineisto koostuu neljästätoista vertaisarviointiin perustuvasta tutkimuksesta: yhdestätoista empiirisestä, kahdesta teoreettisesta ja yhdestä teoreettinen-filosofisesta tutkimuksesta. Aineiston kääntämisen jälkeen analysoin sen kvalitatiivi-induktiivisella sisällysanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksissa nähtiin hyötyjä seuraavissa alueissa: pätevyyden lisääntymisessä, pohdinnassa ja ympäristössä, sekä haasteita seuraavissa: epämukavuutta ympäristössä, moraalinen mielikuvituksen tarve ja olennaisten komponenttien tärkeys. Tulokset osoittivat myös että simulaation positiivinen vaikutus saavutetaan osallistumalla skenaarioon roolista riippumatta. Opiskelija voi siis saavuttaa positiivisia tuloksia simulaatiossa hoitajaroolissa, potilasroolissa tai jopa sivullisena tarkkailemalla tilannetta.
Tulevaisuudessa tutkimukset pitäisi olla pitkit-täistutkimuksia joissa tutkimusalueena voisi olla esimerkiksi kuinka eettisen simuloinnin tulokset tuottavat muutoksia hoitajan käyttäytymisessä, ja jos heidän empatiakyky lisääntyy. Eettinen simulointi opetusmenetelmänä voi saada aikaan hyviä tuloksia, mikäli siihen liittyvät olennaiset komponentit ovat kunnolla suunniteltu ja toteutettu. Tätä tutkimusta voi yleistää kaikkiin hoitotyön koulutuksiin, jotka käyttävät eettisiä simulaatioita opetuksessa.
Keskeiset tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat etiikan simulaation hyödyt? 2. Mitä haasteita voidaan tunnistaa etiikan simulaation yhteydessä? 3. Millaista lisätutkimusta tarvitaan aiheesta?
Aiempi tutkimus tarkasteli simulointia opetusmenetelmänä, jonka jälkeen rajoitin tutkimusalueen ja käsittelin simulaatioita jotka keskittyvät etiikkaan, moraaliin ja empatiaan.
Tämän tutkimuksen aineisto koostuu neljästätoista vertaisarviointiin perustuvasta tutkimuksesta: yhdestätoista empiirisestä, kahdesta teoreettisesta ja yhdestä teoreettinen-filosofisesta tutkimuksesta. Aineiston kääntämisen jälkeen analysoin sen kvalitatiivi-induktiivisella sisällysanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksissa nähtiin hyötyjä seuraavissa alueissa: pätevyyden lisääntymisessä, pohdinnassa ja ympäristössä, sekä haasteita seuraavissa: epämukavuutta ympäristössä, moraalinen mielikuvituksen tarve ja olennaisten komponenttien tärkeys. Tulokset osoittivat myös että simulaation positiivinen vaikutus saavutetaan osallistumalla skenaarioon roolista riippumatta. Opiskelija voi siis saavuttaa positiivisia tuloksia simulaatiossa hoitajaroolissa, potilasroolissa tai jopa sivullisena tarkkailemalla tilannetta.
Tulevaisuudessa tutkimukset pitäisi olla pitkit-täistutkimuksia joissa tutkimusalueena voisi olla esimerkiksi kuinka eettisen simuloinnin tulokset tuottavat muutoksia hoitajan käyttäytymisessä, ja jos heidän empatiakyky lisääntyy. Eettinen simulointi opetusmenetelmänä voi saada aikaan hyviä tuloksia, mikäli siihen liittyvät olennaiset komponentit ovat kunnolla suunniteltu ja toteutettu. Tätä tutkimusta voi yleistää kaikkiin hoitotyön koulutuksiin, jotka käyttävät eettisiä simulaatioita opetuksessa.