Mobbningsförebyggande arbete inom daghem : En kvalitativ studie om hur pedagoger i daghem förebygger mobbning samt ingriper när mobbning förekommer
Sjöberg, Christin (2016)
Sjöberg, Christin
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111148
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att behandla vilka metoder, tillvägagångssätt samt program som används av pedagoger i olika daghem för att förebygga mobbning samt för att ingripa när mobbning förekommer bland barnen.
Frågorna som behandlas i detta arbete är hur daghemspersonalen förebygger mobbning i daghemmet? Hur ingriper man i daghemmen vid mobbningssituationer? Hur gör man för att säkerställa att mobbningen har fått ett slut?
I teoridelen behandlas det allmänt om mobbning och det undersöks huruvida mobbning förekommer bland småbarn. En stor del av teoridelen handlar också om olika metoder och förhållningssätt som kan tillämpas i arbetet i daghemmet för att arbeta mobbningsförebyggande.
I undersökningen har personliga intervjuer gjorts med pedagoger som arbetar i daghem. Där framkom det bl.a. att diskussioner med både barn och föräldrar är viktiga i både det mobbningsförebyggande arbetet samt när man ingriper i mobbningssituationer. Även att vara uppmärksam och lyhörd i barnens samspel är ett viktigt förhållningssätt för att kunna förebygga samt ingripa i mobbning. I uppföljningen efter mobbningssituationer är det också viktigt att vara uppmärksam, för att säkerställa att mobbningen har fått ett slut. The purpose of this thesis is to study which methods, procedure and programs pedagogues use in day care centers to prevent bullying and intervene in bullying situation among children.
In this thesis there is answers on questions like what do the pedagogues in day care centers to prevent bullying? How do they intervene when bulling occurs in day care? How do they ensure that the bullying has got an end?
The theory part consist facts about bullying and it clarify if bullying appears among children under school age. It also include methods that prevent bullying in day care centers.
In the survey personal interview with pedagogues (who works in day care centers) has been done. The answers in the survey showed that discussions with children and parents is important in the work to prevent bullying and also when bullying occurs. It is very important to be observant to children’s ensemble to be sure that the bullying has got an end.
Frågorna som behandlas i detta arbete är hur daghemspersonalen förebygger mobbning i daghemmet? Hur ingriper man i daghemmen vid mobbningssituationer? Hur gör man för att säkerställa att mobbningen har fått ett slut?
I teoridelen behandlas det allmänt om mobbning och det undersöks huruvida mobbning förekommer bland småbarn. En stor del av teoridelen handlar också om olika metoder och förhållningssätt som kan tillämpas i arbetet i daghemmet för att arbeta mobbningsförebyggande.
I undersökningen har personliga intervjuer gjorts med pedagoger som arbetar i daghem. Där framkom det bl.a. att diskussioner med både barn och föräldrar är viktiga i både det mobbningsförebyggande arbetet samt när man ingriper i mobbningssituationer. Även att vara uppmärksam och lyhörd i barnens samspel är ett viktigt förhållningssätt för att kunna förebygga samt ingripa i mobbning. I uppföljningen efter mobbningssituationer är det också viktigt att vara uppmärksam, för att säkerställa att mobbningen har fått ett slut.
In this thesis there is answers on questions like what do the pedagogues in day care centers to prevent bullying? How do they intervene when bulling occurs in day care? How do they ensure that the bullying has got an end?
The theory part consist facts about bullying and it clarify if bullying appears among children under school age. It also include methods that prevent bullying in day care centers.
In the survey personal interview with pedagogues (who works in day care centers) has been done. The answers in the survey showed that discussions with children and parents is important in the work to prevent bullying and also when bullying occurs. It is very important to be observant to children’s ensemble to be sure that the bullying has got an end.