Consumer experience on the brand image of OP bank and insurance company
Sahramaa, Meri (2016)
Sahramaa, Meri
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111031
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä kuluttajille tarjottavia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on enemmän kuin koskaan. Viime vuosien pankkisektorilla tapahtuneiden kriisien vuoksi pankkien on investoitava entistä enemmän brändiensä kehittämiseen. Kirjoittaja tarkastelee miten eri kuluttaja- ja asiakassegmentit kokevat OPn brändin ja imagon ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet heidän näkemyksiinsä. Näihin tutkimusongelmiin vastataan kirjoittajan tekemän kyselyn kautta. Kyselyn vastauksia peilataan kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä yrityksen antamaan informaatioon.
Vastauksista havaitaan, että OPn asiakkaiden mielikuvat yrityksen brändistä ovat positiivisia kun taas henkilöiden, jotka eivät ole OPn asiakkaita, vastaukset ovat neutraalimpia. Yrityksen asiakkaiden mieliteet perustuvat suurilta osin heidän omaan kokemukseensa, kun taas kuluttajiin vaikuttaa enemmän mainonta sekä miten yritystä kuvataan mediassa. Näitä vastauksia ei kuitenkaan voi yleistää koko asiakaskuntaan. Tulevien tutkimusten otanta tulisi olla suurempi ja ikäjakauman laajempi, jotta yleispäteviä havaintoja voitaisiin tehdä.
Vastauksista havaitaan, että OPn asiakkaiden mielikuvat yrityksen brändistä ovat positiivisia kun taas henkilöiden, jotka eivät ole OPn asiakkaita, vastaukset ovat neutraalimpia. Yrityksen asiakkaiden mieliteet perustuvat suurilta osin heidän omaan kokemukseensa, kun taas kuluttajiin vaikuttaa enemmän mainonta sekä miten yritystä kuvataan mediassa. Näitä vastauksia ei kuitenkaan voi yleistää koko asiakaskuntaan. Tulevien tutkimusten otanta tulisi olla suurempi ja ikäjakauman laajempi, jotta yleispäteviä havaintoja voitaisiin tehdä.