Alaistaitoja tukeva johtaminen : vuorovaikutus - luottamus - sitoutuminen
Yli-Kaila, Heidi (2016)
Yli-Kaila, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111398
Tiivistelmä
Esimiestaidoista ja johtamisesta on tehty paljon tutkimuksia ja niistä on löydettävissä myös monia teorioita. Kuitenkin vasta viime vuosina on ryhdytty kiinnittämään huomiota työntekijän rooliin ja alaistaitoihin, jotka ovat nousseet johtamisen uudeksi näkökulmaksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia alaistaitoja Lounaisrannikon Osuuspankin henkilöstöllä on heidän esimiestensä mielestä sekä luoda ymmärrystä alaistaitojen merkityksestä työyhteisössä, ja kartoittaa sitä, miten esimiehet voivat itse vaikuttaa alaistaitojen kehittymiseen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan alaistaitoja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä, joita esimiehen tulee huomioida alaistaitoja tukevassa johtamisessa ja luottamuksen rakentamisesta esimiehen ja alaisen välille. Alaistaitojen ja esimiehen roolin lisäksi huomio kiinnittyy myös työyhteisön kokonaisuuden huomioimiseen johtamisen näkökulmasta, kun puhutaan ihmisten johtamisesta työyhteisössä. Alaistaidot ovat myös työyhteisötaitoja.
Tulosten mukaan esimiehet ymmärsivät alaistaidot työntekijän kokonaisvaltaiseksi asenteeksi työtä, työtovereita ja työpaikkaa kohtaan. Tutkimus osoittaa, että alaistaitojen esiin nostaminen on tärkeää ja ajankohtaista, koska työhyvinvoinnin ja yhteistyön kannalta työyhteisössä tarvitaan hyvien esimiestaitojen lisäksi hyviä alaistaitoja, yhteisvastuullista toimintaa. Myös aktiivisempi keskustelu alaistaidoista työyhteisössä nostaisi alaistaidot ja psykologisen sopimuksen paremmin tiedostettavaksi ja tekisi alaistaidoista näkyvämpiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia alaistaitoja Lounaisrannikon Osuuspankin henkilöstöllä on heidän esimiestensä mielestä sekä luoda ymmärrystä alaistaitojen merkityksestä työyhteisössä, ja kartoittaa sitä, miten esimiehet voivat itse vaikuttaa alaistaitojen kehittymiseen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan alaistaitoja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä, joita esimiehen tulee huomioida alaistaitoja tukevassa johtamisessa ja luottamuksen rakentamisesta esimiehen ja alaisen välille. Alaistaitojen ja esimiehen roolin lisäksi huomio kiinnittyy myös työyhteisön kokonaisuuden huomioimiseen johtamisen näkökulmasta, kun puhutaan ihmisten johtamisesta työyhteisössä. Alaistaidot ovat myös työyhteisötaitoja.
Tulosten mukaan esimiehet ymmärsivät alaistaidot työntekijän kokonaisvaltaiseksi asenteeksi työtä, työtovereita ja työpaikkaa kohtaan. Tutkimus osoittaa, että alaistaitojen esiin nostaminen on tärkeää ja ajankohtaista, koska työhyvinvoinnin ja yhteistyön kannalta työyhteisössä tarvitaan hyvien esimiestaitojen lisäksi hyviä alaistaitoja, yhteisvastuullista toimintaa. Myös aktiivisempi keskustelu alaistaidoista työyhteisössä nostaisi alaistaidot ja psykologisen sopimuksen paremmin tiedostettavaksi ja tekisi alaistaidoista näkyvämpiä.