Vienti- ja tuontiteollisuusyritysten logististen vaatimusten kohtaaminen huolintapalveluiden kanssa : Soli-Trans Finland Oy
Laine, Lasse (2016)
Laine, Lasse
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella huolinta-alan tarjoamia palveluja painottuen projekti- ja erikoiskuljetuksiin Suomessa ja tarkastella, kohtaavatko ne vienti- ja tuontiteollisuusyritysten tarpeet. Työssä selvitetään myös huolintaliike Soli-Trans Finland Oy:n palvelutasoa ja sitä, onko yrityksen palveluissa kehittämispotentiaalia. Samalla työssä otetaan esiin käsite hovihuolitsija ja kuvataan mitä sillä tarkoitetaan ja miten se eroaa nykypäivän logistiikkapalveluista.
Työssä luotiin kolme eri kyselykaavaketta. Ensimmäinen kysely suunnattiin eri vienti- ja tuontiteollisuusyritysten edustajille, jotka vastaavat yritystensä kansainvälisistä kuljetuksista. Tämän kyselyn tarkoituksena oli tarkastella yleisellä tasolla, mitä logistiikkapalveluntarjoajalta odotetaan ja mitä muita lisäarvopalveluja yritykset kaipaavat logistiikassa.
Toinen kysely toimi haastattelurunkona. Työtä varten haastateltiin neljää eri yritystä, joista kolme ovat olleet Soli-Trans Finland Oy:n pitkäaikaisia asiakkaita ja yksi potentiaalinen asiakas. Haastattelujen tarkoituksena oli tutkia Soli-Trans Finland Oy:n näkökulmasta, mitä toiminnassa olisi syytä kehittää. Kolmas kysely suunnattiin kolmelle henkilölle, jotka ovat toimineet alalla yli 20 vuotta. Heiltä kysyttiin, että mitä käsitteellä hovihuolitsija tarkoitettiin ja miten se eroaa nykyajan totutuista palvelumalleista.
Tulosten mukaan yritykset arvostavat eniten logistiikkakumppaneidensa luotettavuutta ja aiempaa mainetta. Tämän jälkeen tulevat hinta, neuvonta ja muut lisäpalvelut ja toiminnan läpinäkyvyys. Logistiikkakumppanin sijainnilla ei koettu olevan niin suurta merkitystä. Eniten yritykset odottavat logistiikkakumppanien etsivän uusia kuljetusratkaisuja ja ideoita ja avustavan heitä alan terminologiassa. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että huolitsijalta kaivataan myös avustusta oikeanlaisen pakkauksen valintaan eri kuljetusmuodoille ja parempaa valvontaa lähetyksen sitomisessa ja kiinnityksessä kuljetusyksikköön.
Työssä luotiin kolme eri kyselykaavaketta. Ensimmäinen kysely suunnattiin eri vienti- ja tuontiteollisuusyritysten edustajille, jotka vastaavat yritystensä kansainvälisistä kuljetuksista. Tämän kyselyn tarkoituksena oli tarkastella yleisellä tasolla, mitä logistiikkapalveluntarjoajalta odotetaan ja mitä muita lisäarvopalveluja yritykset kaipaavat logistiikassa.
Toinen kysely toimi haastattelurunkona. Työtä varten haastateltiin neljää eri yritystä, joista kolme ovat olleet Soli-Trans Finland Oy:n pitkäaikaisia asiakkaita ja yksi potentiaalinen asiakas. Haastattelujen tarkoituksena oli tutkia Soli-Trans Finland Oy:n näkökulmasta, mitä toiminnassa olisi syytä kehittää. Kolmas kysely suunnattiin kolmelle henkilölle, jotka ovat toimineet alalla yli 20 vuotta. Heiltä kysyttiin, että mitä käsitteellä hovihuolitsija tarkoitettiin ja miten se eroaa nykyajan totutuista palvelumalleista.
Tulosten mukaan yritykset arvostavat eniten logistiikkakumppaneidensa luotettavuutta ja aiempaa mainetta. Tämän jälkeen tulevat hinta, neuvonta ja muut lisäpalvelut ja toiminnan läpinäkyvyys. Logistiikkakumppanin sijainnilla ei koettu olevan niin suurta merkitystä. Eniten yritykset odottavat logistiikkakumppanien etsivän uusia kuljetusratkaisuja ja ideoita ja avustavan heitä alan terminologiassa. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että huolitsijalta kaivataan myös avustusta oikeanlaisen pakkauksen valintaan eri kuljetusmuodoille ja parempaa valvontaa lähetyksen sitomisessa ja kiinnityksessä kuljetusyksikköön.