Hur digitaliseringen och globala regleringar har inverkat på bankbranschen
Grönholm, Melina (2016)
Grönholm, Melina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111087
Tiivistelmä
Digitaliseringen och globala regleringar förändrar ständigt på bankverksamheten. Kundernas förändrade beteende, den hela tiden utvecklande teknologin och förändringar i marknaderna är de största orsakerna bakom digitaliseringen. Med begreppet digitalisering menar man omvandling av data till digital form, eller med andra ord teknologins integrering till det vardagliga livet. Digitalisering handlar inte enbart om att konvertera saker eller processer till elektronisk form, utan den förändrar företagens kärnverksamhet, marknadernas uppbyggnad och omformar människornas handlingssätt, och på så sätt även ändrar på hela samhällets uppbyggnad. Kundernas förväntningar tvingar företagen att utnyttja digitalisering, och kan därför ses som ett verktyg för att förbättra affärsverksamheten. Den allt mer globala marknaden gör också att företagen är tvungna att nya affärsverksamhetsmodeller för att kunna konkurrera på marknaden. Finland är ett av de mest digitalt utvecklade länder jämfört med andra EU-länder och har goda chanser att tävla i ämnet i framtiden. Den globala marknaden kan ses på företagsnivå och på internationell nivå, eftersom största delen av lagstiftningen kommer från den Europeiska unionen. De under senaste åren fattade lagstiftningarna handlar mycket om att enhetliga den Europeiska lagstiftningen. Globaliseringen har medfört med problem men kan också ses ha gett bättre resurser och kunnighet genom samarbete till exempel i kampen mot penningtvätt. Digitalization and the global regulatory changes are constantly changing the banking industry. The changes in customer behaviour and as well as their needs, the constantly evolving technology and changes in the markets are the main reasons behind digitalization. Digitalization means converting data into a digital form or in other words the integration of technology into everyday life. Digitalization is not just about converting things or processes into electronic form, but it transforms companies' core businesses and market structure, and transforms people's attitudes, and thus changes the whole society. Customer expectations are forcing companies to take advantage of digitalization and it can therefore also be seen as a tool to improve business operations. The increasingly global market also means that companies have to create new business models to compete in the market. Finland is one of the most digitally advanced countries compared to other EU countries and has good chances to compete in the market in the future. The global market can be seen at a company level and an international level, since most of the legislation comes from the European Union. In the past few years, the regulatory changes are very much about the uniting of the European legislation. Globalization has led to problems but it can also be seen to have given better resources and skills through cooperation, for example in the fight against money laundering.