Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagram som kommunikationskanal- : En undersökning om vilken typ av träningsrelaterade bilder som kan fungera som träningsmotivation för unga kvinnor.

Danskanen, Fanny (2016)

 
Avaa tiedosto
Danskanen_Fanny.pdf (15.15Mt)
Lataukset: 


Danskanen, Fanny
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111291
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker vilken typ av kvinnliga träningsrelaterade bilder som eventuellt kan fungera som träningsmotivation för unga kvinnor i åldrarna 20-25. Utöver detta vill jag även ta reda på om bildtexter till träningsrelaterade bilder kan ge ytterligare träningsmotivation eller ej och varför. Undersökningen baserar sig på 36 stycken bilder från sex stycken slumpmässigt utvalda kvinnliga träningsprofiler. Bilderna är alla tagna från den sociala median Instagram och det är utgående från dem som målgruppens svar baserar sig på. Metoden som har använts för undersökningen är en kvalitativ forskningsmetod med fokusgrupp som hjälpmedel. I fokusgruppen deltog sju stycken kvinnliga deltagare. Syftet med denna undersökning är att ta reda på om unga kvinnor i åldrarna 20-25 kan finna träningsmotivation utgående från de slumpmässigt valda träningsprofilernas bilder och också att få reda på vad i bilden eller i bildtexten som utgör detta. Undersökningen är avgränsad till enbart kvinnliga deltagare eftersom det är just den målgrupp som intresserar mig mest. Resultaten från undersökningen visar sig att det är möjligt för unga kvinnor att finna träningsmotivation genom kvinnliga träningsprofiler baserat på deras bilder. De faktorer som ansågs väcka mest motivation hos informanterna var då de såg bilder på muskulösa kvinnor utföra någon typ av fysisk rörelse. Bilder på kvinnokroppar som informanterna själva kunde relatera till ansåg också ge en viss träningsmotivation. Bildtexter ansågs inte tillföra någon extra träningsmotivation och målgruppen föredrar främst korta bildtexter framför långa.
 
The aim of this study is to give an answer if women between 20-25 years old can some kind of training motivation through different female workout related pictures, posted on Instagram. This study also focuses on captions to these pictures and if they can work as a motivation factor for this study ́s target group. The material of this study is based on six randomly chosen female workout profiles on the social media channel Instagram. The answers that are given in this study are based on the target groups own opinions about the 36 pictures from the six different workout profiles. A focus group interview is a qualita- tive research method, which was used in this study where seven females participated in. Results from this study shows that women between 20-25 years old can find some kind of training motivation through the pictures and profiles that were used. The main factors to why this is possible were when the target group saw pictures of females perform some kind of movement. Pictures of females that women can relate to was also an important factor to why the participants in this study could find any kind of training motivation. The participants preferred short captions over long and they did not give any kind of motiva- tion at all.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste