3D-skrivarens tillämpning i undervisningen : Undervisningsmetod i teknisk slöjd
Lundin, Fredrik (2016)
Lundin, Fredrik
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111315
Tiivistelmä
Tekniken för 3D-skrivare har gått framåt de senaste åren och förmånliga 3D-printrarna blivit allt vanligare. Detta har möjliggjort att en del skolor kunnat anskaffa en 3D-skrivare för undervisning. I många fall har dessa printrar inte kunnat användas fullt ut eftersom lärarna inte har den nödvändiga kunskapen om hur en 3D-skrivare fungerar eller hur 3D-modellerings program används.
Syftet med arbetet är att ge en inblick i hur en 3D-skrivare fungerar, hur en 3D-modell skapas och vilka aspekter som skall beaktas då en 3D-modell skapas. I arbetet beskrivs de två vanligaste 3D-skrivar teknikerna, FDM och SLS, samt de två vanligaste materialen som används för FDM, PLA och ABS. Både litteratur och nätbaserade källor har använts som material i forskningen.
Arbetet koncentrerar sig i stor grad på att gå igenom användningen av SketchUp CAD-programmet. Till slut presenteras ett exempel på hur 3D-skrivaren kan användas i undervisningen i teknisk slöjd. Det görs genom att beskriva processen för hur projekt planeras, hur en 3D-modell skapas med SketchUp och hur printer programvaran ställs in på en ZMorph 3D-skrivare för att lyckas med själva printande av objektet. Examensarbetet är strukturerat så att det skall gå att användas som ett handledningsmaterial för lärare. 3D printing technology has rapidly grown and the price of 3D printers has decreased dramatically over the last few years. This has made it possible for some schools to acquire a 3D printer for educational purposes. However, in many cases the 3D printer is not used to its full potential, as teachers lack the knowledge of how to use 3D modelling software and the printer itself.
The purpose of this thesis is to explain how a 3D printer works, how a 3D model is created and what to consider when creating 3D models for printing. The two most used 3D printing techniques, FDM and SLS, and the two most common filament types used in FDM printing, PLA and ABS, are presented. The study is based on material from literature and sources on the internet.
A big part of the thesis is instructions on how to use the SketchUp CAD software. The final part describes the use of 3D printing as an educational method in crafts through an example project. The process of successfully 3D printing an object is described from scratch, including planning, creating the 3D model with SketchUp and adjusting the printer software. The thesis is structured so that it can be used as a guide for teachers.
Syftet med arbetet är att ge en inblick i hur en 3D-skrivare fungerar, hur en 3D-modell skapas och vilka aspekter som skall beaktas då en 3D-modell skapas. I arbetet beskrivs de två vanligaste 3D-skrivar teknikerna, FDM och SLS, samt de två vanligaste materialen som används för FDM, PLA och ABS. Både litteratur och nätbaserade källor har använts som material i forskningen.
Arbetet koncentrerar sig i stor grad på att gå igenom användningen av SketchUp CAD-programmet. Till slut presenteras ett exempel på hur 3D-skrivaren kan användas i undervisningen i teknisk slöjd. Det görs genom att beskriva processen för hur projekt planeras, hur en 3D-modell skapas med SketchUp och hur printer programvaran ställs in på en ZMorph 3D-skrivare för att lyckas med själva printande av objektet. Examensarbetet är strukturerat så att det skall gå att användas som ett handledningsmaterial för lärare.
The purpose of this thesis is to explain how a 3D printer works, how a 3D model is created and what to consider when creating 3D models for printing. The two most used 3D printing techniques, FDM and SLS, and the two most common filament types used in FDM printing, PLA and ABS, are presented. The study is based on material from literature and sources on the internet.
A big part of the thesis is instructions on how to use the SketchUp CAD software. The final part describes the use of 3D printing as an educational method in crafts through an example project. The process of successfully 3D printing an object is described from scratch, including planning, creating the 3D model with SketchUp and adjusting the printer software. The thesis is structured so that it can be used as a guide for teachers.