Anknytningsteorins betydelse i relation till delaktighet i barngrupper : En litteraturstudie
Lehtinen, Fanny (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211441
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka anknytingsteorins betydelse i relation till delaktighet i daghemsgrupper. Utgående från syftet är frågeställningen i min littera-turstudie följande: Är den tidiga anknytningen och det stöd föräldrarna fått, relevant då man talar om delaktighet i barngrupper på daghem/förskola? Vems anknytningsstrate-gier (barn/föräldrar/personal) påverkar hur delaktighet förverkligas? Resultatet visar att det är pedagogen som är grunden för förverkligandet av delaktighet och anknytningste-orin är relevant i den bemärkelsen att anknytningen påverkar pedagogens mentala ar-betsmodeller och kapasitet till att förverkliga delaktighet. Det stöd föräldrarna får speci-ellt från familjen och den egna tron är viktig för en trygg anknytning och en trygg an-knytning påverkar pedagogens motivering till studier inom området. The purpose of this study is to investigate the importance of attachment theory in relation to participation in kindergarten groups. Based on my purpose the aim with my literary study is the following: Is the early attachment and the support parents received, relevant when talking about participation in kindergarten/preschool? Whose attachment strategies (children / parents / staff) affects how participation is implemented? The result shows that it is the teacher who is the basis for the implement of participation and attachment theory is relevant in the sense that attachment behavior affects the educator's inner working models (IWM) and capacity to implement participation. The support parents receive es-pecially from family and their faith is important for a secure attachment and a secure atachment affects the educators motivation for studies in the area.