Kartläggning av ett speditionsbolags kurirtjänst : En kvalitativ fallstudie åt LEMAN Oy
Riihimäki, Tomi (2016)
Riihimäki, Tomi
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111402
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker och presenterar förbättringsförslag av informationsflödet på LEMAN International System Transport OYs kurirtjänst. Tjänsten är kartlagd. Informationsflödet för denna tjänst är ett problem för företaget, då den kräver ny etikettering av kollin på grund av de olika datasystem, som företag involverade i denna process använder sig av. Examensarbetets syfte är att forska och reda ut förslag, med vilka företaget kan effektivera sitt informationsflöde och göra sin kurirtjänst smidigare. Examensarbetet är en kvalitativ fallstudie och datainsamlingsmetoderna som använts i detta arbete är diskussioner och observationer. Hårdvaror och mjukvaror som presenterats i arbetet är relevanta inom logistiken och en processkarta på kurirtjänsten har gjorts. Arbetet är avgränsat till informationsflödet för kurirsidan på den finska avdelningen. Resultatet har sin grund på observationer samt diskussioner med experter som arbetat på LEMAN Oy i många år. Förbättringsförslag på informationsflödet är att integrera datasystemen för att effektivera processen, vilket illustrerats i processkartan. Integrationen skulle kosta 6000- 8000 euro, men integrationen skulle återbetala sig under en period från sex till tolv månader beroende på volymerna inom denna tjänst. Förändringar på hårdvaran är inte nödvändigt, då LEMAN Oy fungerar som en länk mellan de utländska kurirfirmorna och den finländska transportören.