Utredning av förstavårdsstuderandes inlärning : Enligt Critical Incident metoden
Henriksson, Matilda (2016)
Henriksson, Matilda
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211575
Tiivistelmä
Syftet med studien är att under hurudana situationer som andra årets förstavårdsstuderande vid Arcada anser vara händelser som leder till inlärning under deras ambulanspraktik. Studien undersöker även om inlärningen är positiv eller negativ. Resultatet från studien önskar kunna bidra till en ökad förståelse för studerandes inlärning. Undersökningen sker med hjälp Critical incident metoden. Metoden är ett analysverktyg som används för att kartlägga människors handlingsmönster samt inlärning.
Frågeställning lyder enligt följande:
1. Hurudana händelser upplever studerande vara kritiska för inlärning?
- Är händelserna av antingen positivt eller negativ karaktär?
Studiedesignen som använts i denna studie är en kvalitativ öppen ansats. Datainsamlingsmetoden skedde i dagboksformat där studerande reflekterade över sin inlärning. Datainsamlingen skedde i mars 2016 och innehållsanalysen i april 2016.
I studien deltog nio studerande och 95 kritiska inlärningar identifierades. Av dessa bestod 66 av en positiv karaktär och 28 stycken av negativ inlärning. Dessa grupperades i två huvudteman; positiv inlärning och negativ inlärning, två huvudkategorier; positiv händelse och negativ händelser samt sex positiva och sex negativa underkategorier identifierades. Resultatet tyder på att god handledning, positiv attityd till personlig insats, positiva insikter, gott bemötande, bra teoretisk och praktiskt kunnande samt bra samarbete är avgörande för positiv inlärning. Negativt bemötande, samarbete, besvikelse över egen insats, vårdsituationens samt handledning negativa karaktär och negativ personliga insikter ledde alla till negativ inlärning. The study intend to map out situations which lead to learning outcomes among paramedic students at Arcada during their practical ambulance placement. The study also intend to map out whether the learning outcome is positive or negative. The outcome of the study, wishes to improve the understanding of learning outcomes among the students. The Critical Incident Technique is used in analyzing potential learning outcomes.
The research questions for this study follows:
1. What kind of incident are considered to be critical for learning outcomes?
-Is the incident positive or negative?
The study design is based on a qualitative open approach. Written data were collected in March 2016, and students reflected upon their learning in learning diaries. Content analysis took place in April 2016. In the study participated nine students, 95 critical incidents were identified. 66 of these were positive learning outcomes and 28 were negative learning outcomes. They were grouped into two main themes; Positive learning outcome and Negative learning outcome, two main categories were identifies; positive incident and negative incident and six positive sub categories and six negative subcategories were identified. The outcomes of the study is that positive mentoring, personal achievement -and insight, treatment, knowledge, and a good cooperation do matter for positive learning outcomes. Negative learning outcomes were due to: Bad treatment of patients, bad co-operation, disappointment in own achievements, general negative care situations, bad mentoring and negative personal insight.
Frågeställning lyder enligt följande:
1. Hurudana händelser upplever studerande vara kritiska för inlärning?
- Är händelserna av antingen positivt eller negativ karaktär?
Studiedesignen som använts i denna studie är en kvalitativ öppen ansats. Datainsamlingsmetoden skedde i dagboksformat där studerande reflekterade över sin inlärning. Datainsamlingen skedde i mars 2016 och innehållsanalysen i april 2016.
I studien deltog nio studerande och 95 kritiska inlärningar identifierades. Av dessa bestod 66 av en positiv karaktär och 28 stycken av negativ inlärning. Dessa grupperades i två huvudteman; positiv inlärning och negativ inlärning, två huvudkategorier; positiv händelse och negativ händelser samt sex positiva och sex negativa underkategorier identifierades. Resultatet tyder på att god handledning, positiv attityd till personlig insats, positiva insikter, gott bemötande, bra teoretisk och praktiskt kunnande samt bra samarbete är avgörande för positiv inlärning. Negativt bemötande, samarbete, besvikelse över egen insats, vårdsituationens samt handledning negativa karaktär och negativ personliga insikter ledde alla till negativ inlärning.
The research questions for this study follows:
1. What kind of incident are considered to be critical for learning outcomes?
-Is the incident positive or negative?
The study design is based on a qualitative open approach. Written data were collected in March 2016, and students reflected upon their learning in learning diaries. Content analysis took place in April 2016. In the study participated nine students, 95 critical incidents were identified. 66 of these were positive learning outcomes and 28 were negative learning outcomes. They were grouped into two main themes; Positive learning outcome and Negative learning outcome, two main categories were identifies; positive incident and negative incident and six positive sub categories and six negative subcategories were identified. The outcomes of the study is that positive mentoring, personal achievement -and insight, treatment, knowledge, and a good cooperation do matter for positive learning outcomes. Negative learning outcomes were due to: Bad treatment of patients, bad co-operation, disappointment in own achievements, general negative care situations, bad mentoring and negative personal insight.