Kritiikin uudet tuulet : kaupallisen elokuvakritiikin nykytila ja tulevaisuus Suomessa
Alanne, Joonas (2016)
Alanne, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211573
Tiivistelmä
Elokuvakritiikki on journalistinen tekstilaji, jolla pyritään arvottamaan elokuvia. Monet suomalaiset sanomalehdet julkaisevat elokuva-arvosteluja tai -arvioita, mutta siitä huolimatta kritiikillä on ollut vaikeuksia sopeutua verkkojulkaisujen ja klikkijournalismin ehtoihin. Aihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyössäni tutkitaan elokuvakritiikin nykytilannetta osana kaupallisten medioiden julkaisusisältöä. Pyrin selvittämään, mitä hyvältä elokuvakritiikiltä vaaditaan ja pohdin, miten kritiikin kiinnostavuutta voitaisiin lisätä.
Tämä saavutetaan analysoimalla sanomalehtien kritiikkejä ja elokuva-aiheisia blogeja osana kaupallisten medioiden verkkosisältöä. Analyysien kohteena ovat Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin, Ilta-Sanomien, Iltalehden, Kalevan, Keskisuomalaisen ja Turun Sanomien julkaisemat elokuvakritiikit, sekä Kuvien takaa -blogi Suomen Kuvalehdessä että Katsoja-blogi Imagessa.
Opinnäytetyössäni tutkitaan elokuvakritiikin nykytilannetta osana kaupallisten medioiden julkaisusisältöä. Pyrin selvittämään, mitä hyvältä elokuvakritiikiltä vaaditaan ja pohdin, miten kritiikin kiinnostavuutta voitaisiin lisätä.
Tämä saavutetaan analysoimalla sanomalehtien kritiikkejä ja elokuva-aiheisia blogeja osana kaupallisten medioiden verkkosisältöä. Analyysien kohteena ovat Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin, Ilta-Sanomien, Iltalehden, Kalevan, Keskisuomalaisen ja Turun Sanomien julkaisemat elokuvakritiikit, sekä Kuvien takaa -blogi Suomen Kuvalehdessä että Katsoja-blogi Imagessa.