Mottagningsskötarens arbetsuppgifter : en kartläggning innehållsmässigt och tidsmässigt
Åkers, Annika (2016)
Åkers, Annika
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211568
Tiivistelmä
Syfte med studien var att kartlägga mottagningsskötarens uppgifter innehållsmässigt och tidsmässigt och utgående från resultatet skapa en fungerande modell. Frågeställningarna var; Vilka är mottagningsskötarens uppgifter och tidsanvändning på poliklinikerna? Hur skall modellen för mottagningsskötarna inom poliklinikerna utformas för att kunna ge patienten bästa möjliga vård? Kartläggningen gjordes i två delstudier. I del studie I användes kvalitativ metod och i del studie II användes kvantitativ metod. Datainsamlingsmetod i del I var en öppen fråga och i del II ett tidsregistreringsformulär till sjukskötare som arbetade som mottagningsskötare. En arbetsmodell för mottagningsskötare utarbetades utgående från studiens resultat och tidigare forskning.
Resultat: delstudie I visar att mottagningsskötarens arbetsuppgifter är planering och koordinering, information och handledning, rådgivning, åtgärder och vård, uppföljning och utvärdering. Huvudresultatet i delstudie II, kartläggningen av arbetstidens fördelning, visar att mottagningsskötaren ägnade endast 32% av sin arbetstid åt direkt patientarbete, 51% till indirekt patientarbete och 17% till övrigt. Studien har visat att en stor del av mottagningskötarens arbetsinnehåll inte ligger i linje med utbildning och den kompetens mottagningsskötaren står för. The aim of the study was to indentify the receiving nurse's dutiescontent and timing, and based on the results create a working model. Questions were; what are the reception nurse's tasks and time use in outpatient clinics? How should the model for reception nurses, in outpatient clinics, designed to give the patient the best possible care? The mapping was done in two sub-studies. In study I used qualitative method and in study II used quantitative method. Data collection method in the study I was an open question and in the study II a time registration form to the nurse who was working as reception nurse. A working model for the reception nurse was drawn up on the basis of the study results and previous research.
Result: Study I show that the reception nurse's duties include planning and coordination, information and guidance, advice, measures and treatment, monitoring and evaluation. The main result of the study II, the mapping of the distribution of working, showing that the reception nurse spent only 32 % of their time on direct patient work, 51% to indirect patient work and 17 % to the rest. The study has shown that a large part of the receiving nurse's work content is not in line with the education and skills reception nurse stands for.
Resultat: delstudie I visar att mottagningsskötarens arbetsuppgifter är planering och koordinering, information och handledning, rådgivning, åtgärder och vård, uppföljning och utvärdering. Huvudresultatet i delstudie II, kartläggningen av arbetstidens fördelning, visar att mottagningsskötaren ägnade endast 32% av sin arbetstid åt direkt patientarbete, 51% till indirekt patientarbete och 17% till övrigt. Studien har visat att en stor del av mottagningskötarens arbetsinnehåll inte ligger i linje med utbildning och den kompetens mottagningsskötaren står för.
Result: Study I show that the reception nurse's duties include planning and coordination, information and guidance, advice, measures and treatment, monitoring and evaluation. The main result of the study II, the mapping of the distribution of working, showing that the reception nurse spent only 32 % of their time on direct patient work, 51% to indirect patient work and 17 % to the rest. The study has shown that a large part of the receiving nurse's work content is not in line with the education and skills reception nurse stands for.