Kulttuuria kaikille : Hyvinkään museopalveluiden asiakkuusstrategia
Kuri, Tanja (2016)
Kuri, Tanja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611989
Tiivistelmä
Hyvinkään museopalveluihin kuuluvat Hyvinkään taidemuseo sekä Hyvinkään kaupunginmuseo. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia Hyvinkään museopalveluiden asiakkuuksia ja asiakkaiden kokemuksia ja toiveita ja luoda niiden pohjalta Hyvinkään museopalveluille asiakkuusstrategia. Hyvinkään museopalveluiden palvelusuunnitelmassa 2015–20 todetaan, että museoille luodaan asiakkuusstrategia. Keskeisiä kysymyksiä olivat, miksi asiakas tulee museoon ja mitä hän vierailulta odottaa, miten museo voi vastata odotuksiin ja miten museon viestintää voisi tehostaa.
Tutkimuksen taustalla käytettiin valtakunnallista museoalan tutkimusta: museoiden kävijätutkimuksia sekä erilaisia museoissa tehtyjä kehityshankkeita. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa kolmella Webropol-kyselyllä sekä Hyvinkään taidemuseossa toteutetulla paperikyselyllä. Henkilökunnan kanta tuli esille museoiden kehittämispäivän keskustelujen avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että Hyvinkään museopalveluiden asiakaskunnat vastaavat melko hyvin valtakunnallisesti keskimääräistä museokävijää. Hyvinkään museopalveluilla on käytössään jo laaja valikoima erilaisia museon toimintaa tukevia ja täydentäviä palveluja ja tapahtumia, mutta myös uusia toimintamenetelmiä toivotaan. Viestinnässä ja markkinoinnissa Hyvinkään museopalveluilla on kehitettävää, jotta se voisi tavoittaa paremmin sekä jo olemassa olevia että mahdollisia uusia asiakasryhmiä. Viestinnän ajoittamista pitäisi kehittää ja uusia viestintäkanavia pitäisi osata hyödyntää. Tärkein markkinointikeino kuitenkin on tyytyväinen asiakas, joten laadukas sisältö ja hyvä palvelu ovat parasta markkinointia.
Tutkimuksen taustalla käytettiin valtakunnallista museoalan tutkimusta: museoiden kävijätutkimuksia sekä erilaisia museoissa tehtyjä kehityshankkeita. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa kolmella Webropol-kyselyllä sekä Hyvinkään taidemuseossa toteutetulla paperikyselyllä. Henkilökunnan kanta tuli esille museoiden kehittämispäivän keskustelujen avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että Hyvinkään museopalveluiden asiakaskunnat vastaavat melko hyvin valtakunnallisesti keskimääräistä museokävijää. Hyvinkään museopalveluilla on käytössään jo laaja valikoima erilaisia museon toimintaa tukevia ja täydentäviä palveluja ja tapahtumia, mutta myös uusia toimintamenetelmiä toivotaan. Viestinnässä ja markkinoinnissa Hyvinkään museopalveluilla on kehitettävää, jotta se voisi tavoittaa paremmin sekä jo olemassa olevia että mahdollisia uusia asiakasryhmiä. Viestinnän ajoittamista pitäisi kehittää ja uusia viestintäkanavia pitäisi osata hyödyntää. Tärkein markkinointikeino kuitenkin on tyytyväinen asiakas, joten laadukas sisältö ja hyvä palvelu ovat parasta markkinointia.