PC- ja konsolipelien digitaalinen jakelu
Vuorinen, Meri (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712174
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy pelialalla tapahtuvan jatkuvan muutoksen tarkasteluun. Tavoitteena on tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä ja mielipiteitä pelialan digitalisoitumiseen liittyen. Tarkoituksena on myös selvittää asioita, jotka määrittävät digitaalisten jakelupalveluiden valitsemisesta sekä vertailla keskenään kahta segmenttiä, PC- ja konsolipelajia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti verkkokyselynä, johon saatiin yhteensä 308 vastausta useilta pelifoorumeilta. Tulokset varmensivat sen, että pelaajien ostokäyttäytyminen on jatkuvasti siirtymässä enenevissä määrin pois perinteisestä, fyysisestä jakelukanavasta kohti digitaalisia jakelukanavia. Tästä huolimatta, tuloksista oli selkeästi nähtävissä PC-pelaajien myönteisempi suhtautuminen digitaalista jakelua kohtaan.
Analysoitaessa digitaalisen jakelun mahdollisuuksia ja uhkakuvia, oli vastauksissa havaittavissa samoja pääpiirteitä segmentistä riippumatta. Digitaalisen jakelun useimmiten mainittu mahdollisuus oli pelinkehittäjien paremmat mahdollisuudet saada pelejä kuluttajien saataville, mutta toisaalta taas sama tekijä nähtiin haittana, sillä tällöin yhä useampi kehittäjä pystyy myös julkaista pelejä keskeneräisinä ja huonolaatuisina. Lisäksi huomiota vastauksissa saivat digitaalisen jakelun tuoma hintojen aleneminen sekä toisaalta taas digitaalisesti ostettujen pelien omistusoikeuden kysymykset.
Digitaalinen jakelu on vaikuttanut pelien jakeluun pysyvästi. Epäilyt tieto- ja yksityisyydensuojasta saattavat hidastaa jatkuvasti tapahtuvaa muutosta, mutta kaikesta huolimatta digitaalisen jakelun suosio jatkaa kasvuaan pelialalla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti verkkokyselynä, johon saatiin yhteensä 308 vastausta useilta pelifoorumeilta. Tulokset varmensivat sen, että pelaajien ostokäyttäytyminen on jatkuvasti siirtymässä enenevissä määrin pois perinteisestä, fyysisestä jakelukanavasta kohti digitaalisia jakelukanavia. Tästä huolimatta, tuloksista oli selkeästi nähtävissä PC-pelaajien myönteisempi suhtautuminen digitaalista jakelua kohtaan.
Analysoitaessa digitaalisen jakelun mahdollisuuksia ja uhkakuvia, oli vastauksissa havaittavissa samoja pääpiirteitä segmentistä riippumatta. Digitaalisen jakelun useimmiten mainittu mahdollisuus oli pelinkehittäjien paremmat mahdollisuudet saada pelejä kuluttajien saataville, mutta toisaalta taas sama tekijä nähtiin haittana, sillä tällöin yhä useampi kehittäjä pystyy myös julkaista pelejä keskeneräisinä ja huonolaatuisina. Lisäksi huomiota vastauksissa saivat digitaalisen jakelun tuoma hintojen aleneminen sekä toisaalta taas digitaalisesti ostettujen pelien omistusoikeuden kysymykset.
Digitaalinen jakelu on vaikuttanut pelien jakeluun pysyvästi. Epäilyt tieto- ja yksityisyydensuojasta saattavat hidastaa jatkuvasti tapahtuvaa muutosta, mutta kaikesta huolimatta digitaalisen jakelun suosio jatkaa kasvuaan pelialalla.