Lounasravintolan kehittäminen asiakaskokemuksen näkökulmasta
Pajula, Tanja (2016)
Pajula, Tanja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612157
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehityskohteena oli lounas- ja tilausravintola Trahteeri. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia lounasravintolalle kehityssuunnitelma kehityskansion muodossa. Työ pohjautui Gustafssonin ym. (2006) laatimaan Five Aspects Meal Model (FAMM) -malliin. FAMM-malli määrittelee ravintolakokemukseen vaikuttaviksi, tärkeimmiksi näkökohdiksi tilan, kohtaamisten ja tuotteiden laadun, jotka yhdessä johtamisjärjestelmän kanssa luovat tunnelman.
Asiakaskyselyssä kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja kehitystarpeita liittyen FAMM-mallin näkökohtiin. Lisäksi kehitystyössä kiinnitettiin huomioita tarinallistamisen hyötyihin, linjaston toiminnallisuuteen ja sen parantamiseen sekä yrityksen vastuullisuuteen sekä sen näkymiseen asiakasviestinnässä.
Lounasravintolan tarkoitus on paitsi tarjota ravitsevaa ja maukasta ruokaa asiakkailleen, myös tarjota levähdyshetki päivän keskellä. Vastuullisuus ja kestävän kehityksen näkökulma kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän, ja vastuullisuus voidaan nähdä jo kilpailuetuna, jota ravintolat voisivat asiakasviestinnän avulla tuoda esille jokapäiväisessä toiminnassaan. Vaikka yrityksen tulee huomioida kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet, tässä opinnäytetyössä keskityttiin ympäristö- ja ra-vitsemusvastuuseen, tuoteturvallisuuteen sekä paikallisen hyvinvoinnin ulottuvuuksiin, sillä niiden vaikutukset ovat konkreettisimmat lounasravintolan toiminnassa.
Kehitystyön tuloksena on vuosikvartaaleihin sidottu kehityskansio. Kansioon jäsenneltiin tiloihin, tuotteistukseen, sesonkeihin, kohtaamisiin, tarinallistamisen keinoihin ja johtamiseen liittyvät kehityskohteet ja niiden aikataulutus. Pidemmän aikajänteen kehityskohteiksi tehtiin suunnitelmat vastuullisuuden näkymiselle ja linjaston toiminnan parantamiselle. Toimeksiantajayritys voi käyttää suunnitelmaa vuosittaisena pohjana. Päivittämällä ja uudelleen kehittämällä siitä saa tärkeän työkalun vuosiksi eteenpäin.
Asiakaskyselyssä kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja kehitystarpeita liittyen FAMM-mallin näkökohtiin. Lisäksi kehitystyössä kiinnitettiin huomioita tarinallistamisen hyötyihin, linjaston toiminnallisuuteen ja sen parantamiseen sekä yrityksen vastuullisuuteen sekä sen näkymiseen asiakasviestinnässä.
Lounasravintolan tarkoitus on paitsi tarjota ravitsevaa ja maukasta ruokaa asiakkailleen, myös tarjota levähdyshetki päivän keskellä. Vastuullisuus ja kestävän kehityksen näkökulma kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän, ja vastuullisuus voidaan nähdä jo kilpailuetuna, jota ravintolat voisivat asiakasviestinnän avulla tuoda esille jokapäiväisessä toiminnassaan. Vaikka yrityksen tulee huomioida kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet, tässä opinnäytetyössä keskityttiin ympäristö- ja ra-vitsemusvastuuseen, tuoteturvallisuuteen sekä paikallisen hyvinvoinnin ulottuvuuksiin, sillä niiden vaikutukset ovat konkreettisimmat lounasravintolan toiminnassa.
Kehitystyön tuloksena on vuosikvartaaleihin sidottu kehityskansio. Kansioon jäsenneltiin tiloihin, tuotteistukseen, sesonkeihin, kohtaamisiin, tarinallistamisen keinoihin ja johtamiseen liittyvät kehityskohteet ja niiden aikataulutus. Pidemmän aikajänteen kehityskohteiksi tehtiin suunnitelmat vastuullisuuden näkymiselle ja linjaston toiminnan parantamiselle. Toimeksiantajayritys voi käyttää suunnitelmaa vuosittaisena pohjana. Päivittämällä ja uudelleen kehittämällä siitä saa tärkeän työkalun vuosiksi eteenpäin.