Vaski-kirjastojen Finna-asiakaskäyttöliittymän käytettävyystutkimus
Pajari, Jussi (2016)
Pajari, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Varsinais-Suomen Vaski-kirjastojen uuden Finna-asiakaskäyttöliittymän käytettävyyttä. Tämän työn tavoite oli löytää mahdollisia Finna-asiakaskäyttöliittymän käytettävyysongelmia loppukäyttäjän näkökulmasta. Työn toimeksiantaja toimii Kansalliskirjasto.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin informaatioarkkitehtuurin kautta siihen, mitä käytettävyys on, mihin se perustuu ja miksi se tulisi huomioida tuotteiden kehitysvaiheessa. Käytettävyyden määrittelyissä tutustutaan monipuolisesti alan klassikkoteoksiin kuin myös uudempaan kirjallisuuteen. Työn teoriaosuudessa perehdytään lisäksi käytettävyystestauksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa suunnitellaan ja toteutetaan käytettävyystestaus Turun kaupunginkirjastossa. Käytettävyystestissä kerätty kuvaruutu- ja äänitallenne analysoitiin, jonka perusteella etsittiin mahdollisia käytettävyysongelmia. Lopuksi työssä pohditaan mahdollisia ratkaisuehdotuksia käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi hyödyntäen alan kirjallisuutta.
Käytettävyystestaukseen osallistui viisi testikäyttäjää valitusta kohderyhmästä ja tuloksena löydettiin erilaisia käytettävyysongelmia. Nämä käytettävyysongelmat analysoitiin ja lajiteltiin niiden prioriteetin mukaan sekä niihin kehitettiin ratkaisuehdotukset. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettävyystesti menetelmänä on hyvä käytettävyysongelmien havaitsemiseen. Käyttämällä aitoja loppukäyttäjiä saadaan kehitettyä käyttöliittymiä käyttäjälähtöisemmiksi.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin informaatioarkkitehtuurin kautta siihen, mitä käytettävyys on, mihin se perustuu ja miksi se tulisi huomioida tuotteiden kehitysvaiheessa. Käytettävyyden määrittelyissä tutustutaan monipuolisesti alan klassikkoteoksiin kuin myös uudempaan kirjallisuuteen. Työn teoriaosuudessa perehdytään lisäksi käytettävyystestauksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa suunnitellaan ja toteutetaan käytettävyystestaus Turun kaupunginkirjastossa. Käytettävyystestissä kerätty kuvaruutu- ja äänitallenne analysoitiin, jonka perusteella etsittiin mahdollisia käytettävyysongelmia. Lopuksi työssä pohditaan mahdollisia ratkaisuehdotuksia käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi hyödyntäen alan kirjallisuutta.
Käytettävyystestaukseen osallistui viisi testikäyttäjää valitusta kohderyhmästä ja tuloksena löydettiin erilaisia käytettävyysongelmia. Nämä käytettävyysongelmat analysoitiin ja lajiteltiin niiden prioriteetin mukaan sekä niihin kehitettiin ratkaisuehdotukset. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettävyystesti menetelmänä on hyvä käytettävyysongelmien havaitsemiseen. Käyttämällä aitoja loppukäyttäjiä saadaan kehitettyä käyttöliittymiä käyttäjälähtöisemmiksi.
