Pop/jazz-laulunopetuksen haasteet klassisen laulutaustan omaavan oppilaan kanssa
Laasanen, Heidi (2016)
Laasanen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712251
Tiivistelmä
Tutkimustyön tavoitteena oli saada vastaukset kysymyksiin siitä, miten pop/jazz-laulu eroaa teknisesti ja musiikillisesti klassisesta laulusta ja miten klassisesta pop/jazz-lauluun vaihtavan opiskelijan siirtymää voisi helpottaa. Toteutin työni teemahaastattelemalla kolmea kokenutta laulunopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta niin klassisesta kuin pop/jazz-laulustakin. Äänitin haastattelut ja litteroin ne tarkempaa analyysia varten. Kartoitin työtäni varten myös klassisen laulun ja pop/jazz-laulun historiaa antaakseni eri laulutyyleille syvemmän viitekehyksen.
Kaikki haastateltavat pitivät tärkeimpänä lauluteknisenä erona ääntöväylän muotoa. Klassisessa laulussa pehmeä kitalaki on kohotettuna ja kurkunpään asento on alhaalla, kun taas pop/jazz-laulussa kurkunpää ja pehmeä kitalaki pyritään pitämään enimmäkseen samassa asennossa kuin puhuessakin. Muita eroja haastateltavat huomasivat tuen määrässä, äänen sointipaikassa ja rekistereiden käytössä. Musiikillisista eroista haastateltavat mainitsivat improvisoinnin erilaisuuden sekä pop/jazz-laulun vapaamman suhtautumisen nuottikuvaan ja kappaleen esittämiseen.
Klassisesta pop/jazz-lauluun vaihtavan opiskelijan siirtymää helpottaa konkreettinen tieto laulutyylien eroista sekä ambitukseltaan pienistä ääniharjoituksista aloittaminen. Haastateltavat suosittelivat oikeanlaisen äänentuottotavan hakemista puheen avulla, jolloin ääni soi yleensä riittävän etisesti ja tyylinmukaisesti. Tyylinmukaisen laulamisen oppimiseksi myös hyvien ääniesimerkkien kuuntelemista
pidettiin tärkeänä
Kaikki haastateltavat pitivät tärkeimpänä lauluteknisenä erona ääntöväylän muotoa. Klassisessa laulussa pehmeä kitalaki on kohotettuna ja kurkunpään asento on alhaalla, kun taas pop/jazz-laulussa kurkunpää ja pehmeä kitalaki pyritään pitämään enimmäkseen samassa asennossa kuin puhuessakin. Muita eroja haastateltavat huomasivat tuen määrässä, äänen sointipaikassa ja rekistereiden käytössä. Musiikillisista eroista haastateltavat mainitsivat improvisoinnin erilaisuuden sekä pop/jazz-laulun vapaamman suhtautumisen nuottikuvaan ja kappaleen esittämiseen.
Klassisesta pop/jazz-lauluun vaihtavan opiskelijan siirtymää helpottaa konkreettinen tieto laulutyylien eroista sekä ambitukseltaan pienistä ääniharjoituksista aloittaminen. Haastateltavat suosittelivat oikeanlaisen äänentuottotavan hakemista puheen avulla, jolloin ääni soi yleensä riittävän etisesti ja tyylinmukaisesti. Tyylinmukaisen laulamisen oppimiseksi myös hyvien ääniesimerkkien kuuntelemista
pidettiin tärkeänä