Esiintymisvalmennus osaksi laulun opetusta
Keränen, Johanna (2016)
Keränen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612167
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohti, voisiko esiintymisvalmennus olla osana laulutunteja ja laulunopetusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten käytännössä laulun opetukseen voisi sisällyttää esiintymisvalmennusta ja mitä asioita esiintymisestä voisi käydä läpi. Käytin tiedonkeruutapana kyselyä. Kyselyn otanta koostui kahden musiikkioppilaitoksen pop/jazz -laulun ammattiopiskelijoista ja harrastajista. Lisäksi tutkin kirjallisuuden avulla esiintymis-valmennuksen eri osa-alueita.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa esiintymisvalmennusryhmä laulun harrastajille heidän toiveidensa ja opinnäytetyön tutkitun tiedonkeruun pohjalta. Esiintymisvalmennuksen sisältö perustui pitkälti opinnäytetyön tekijän aiempiin opintoihin, joista idea esiintymisvalmennukseen sai alkunsa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa ammattiopiskelijoista ja harrastajista piti esiintymisvalmennusta tärkeänä. Suurin osa koki tarvitsevansa esiintymiseen valmennusta. Esiintymiseen toivottiin valmennusta sekä ryhmä- että yksilömuotoisena. Esiintymiseen koettiin tarvittavan erityisesti heittäytymistä ilmaisutaidollisia keinoja apuna käyttäen, mutta esiintymiseen tarvittavat asiat vaihtelivat henkilöstä riippuen. Esiintymisvalmennusryhmä toivoi eniten jännityksen hallintakeinoja.
Erityisesti laulunopettajat voivat käyttää tutkimusta apuna sisällyttäessään esiintymisvalmennusta osaksi laulun opetusta. Ryhmämuotoiseen laulun opetukseen opinnäytetyö antaa parhaiten vinkkejä.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa esiintymisvalmennusryhmä laulun harrastajille heidän toiveidensa ja opinnäytetyön tutkitun tiedonkeruun pohjalta. Esiintymisvalmennuksen sisältö perustui pitkälti opinnäytetyön tekijän aiempiin opintoihin, joista idea esiintymisvalmennukseen sai alkunsa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa ammattiopiskelijoista ja harrastajista piti esiintymisvalmennusta tärkeänä. Suurin osa koki tarvitsevansa esiintymiseen valmennusta. Esiintymiseen toivottiin valmennusta sekä ryhmä- että yksilömuotoisena. Esiintymiseen koettiin tarvittavan erityisesti heittäytymistä ilmaisutaidollisia keinoja apuna käyttäen, mutta esiintymiseen tarvittavat asiat vaihtelivat henkilöstä riippuen. Esiintymisvalmennusryhmä toivoi eniten jännityksen hallintakeinoja.
Erityisesti laulunopettajat voivat käyttää tutkimusta apuna sisällyttäessään esiintymisvalmennusta osaksi laulun opetusta. Ryhmämuotoiseen laulun opetukseen opinnäytetyö antaa parhaiten vinkkejä.