Vardag utan rädslor : En handbok för att förebygga risken att klienten blir lämnad ensam med sin rädsla
Bäckman, Linnéa; Brunell, Sara; Sundman, Michaela (2016)
Bäckman, Linnéa
Brunell, Sara
Sundman, Michaela
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712242
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaali-ja terveysalan asiakkaiden uhkia, pelkoja ja riskejä. Tämä työ on ensimmäinen osa projektia Hot – rädslor, risker och mångprofessionellt perspektiv på företrädarskap joka alkoi keväällä 2016 Noviassa, yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä riskejä, ettei asiakas jää yksin pelkojensa kanssa. Kysymyksenasetteluna on, miten ryhmässä voi ennaltaehkäistä riskien syntymistä, pelkotilojen kehittymistä tai pahentumista. Kohderyhmä koostuu tilaajan asiakkaista ja heidän omaisistaan. On havaittu, että sosiaali- ja terveysalalla kaivataan menetelmiä, joiden avulla voi tukea asiakkaiden perheitä ja omaisia rinnakkain asiakkaan kanssa jolloin sekä asiakas että omainen saavat tukea toisiltaan samassa tilanteessa.
Asiakkaat, joilla on samanlaisia haasteita, saavat tavata toisia samassa tilanteessa olevia ja huomata, etteivät he ole yksin ajatustensa ja pelkojensa kanssa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja laadullista sisällönanalyysia. Kirjallisuus koostuu tieteellisistä artikkeleista, kirjoista ja eri tietokantojen kautta haetuista internetsivuista.
Työn tulokset osoittavat, että ennaltaehkäisevä työ pitäisi aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista ja asiakkaiden omaisia pitäisi osallistaa, jotta yksinäisyyden tunne pienenisi. Asiakkaan pitää myös saada tukea alan ammattilaisilta ja osallistua ryhmätoimintaan.
Opinnäytetyössä on kehitetty ryhmätoimintamalli, joka koostuu seitsemästä tapaamisesta, joita vetää sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, sekä ammattilaisille tarkoitetusta käsikirjasta, jossa kerrotaan menetelmästä ja tapaamisista lyhyesti. Tämä menetelmä tukee asikkaiden ja heidän lähellään olevien ihmisten välistä kommunikaatiota. Tavoitteena on, että asiakas saa parempaa tukea, puhuu peloistaan ja käsittelee niitä myös kotona, ryhmätoimminnan ulkopuolella.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaali-ja terveysalan asiakkaiden uhkia, pelkoja ja riskejä. Tämä työ on ensimmäinen osa projektia Hot – rädslor, risker och mångprofessionellt perspektiv på företrädarskap joka alkoi keväällä 2016 Noviassa, yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä riskejä, ettei asiakas jää yksin pelkojensa kanssa. Kysymyksenasetteluna on, miten ryhmässä voi ennaltaehkäistä riskien syntymistä, pelkotilojen kehittymistä tai pahentumista. Kohderyhmä koostuu tilaajan asiakkaista ja heidän omaisistaan. On havaittu, että sosiaali- ja terveysalalla kaivataan menetelmiä, joiden avulla voi tukea asiakkaiden perheitä ja omaisia rinnakkain asiakkaan kanssa jolloin sekä asiakas että omainen saavat tukea toisiltaan samassa tilanteessa.
Asiakkaat, joilla on samanlaisia haasteita, saavat tavata toisia samassa tilanteessa olevia ja huomata, etteivät he ole yksin ajatustensa ja pelkojensa kanssa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja laadullista sisällönanalyysia. Kirjallisuus koostuu tieteellisistä artikkeleista, kirjoista ja eri tietokantojen kautta haetuista internetsivuista.
Työn tulokset osoittavat, että ennaltaehkäisevä työ pitäisi aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista ja asiakkaiden omaisia pitäisi osallistaa, jotta yksinäisyyden tunne pienenisi. Asiakkaan pitää myös saada tukea alan ammattilaisilta ja osallistua ryhmätoimintaan.
Opinnäytetyössä on kehitetty ryhmätoimintamalli, joka koostuu seitsemästä tapaamisesta, joita vetää sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, sekä ammattilaisille tarkoitetusta käsikirjasta, jossa kerrotaan menetelmästä ja tapaamisista lyhyesti. Tämä menetelmä tukee asikkaiden ja heidän lähellään olevien ihmisten välistä kommunikaatiota. Tavoitteena on, että asiakas saa parempaa tukea, puhuu peloistaan ja käsittelee niitä myös kotona, ryhmätoimminnan ulkopuolella.