Noppia ja sanataidetta : roolipelikerho kirjastossa
Lamminen, Ilona (2016)
Lamminen, Ilona
Turun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605209010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605209010
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen aiheena on roolipelikerhon suunnittelu, perustaminen ja vetäminen yleisessä kirjastossa. Työn toimeksiantaja on Kouvolan kaupunginkirjasto, joka toivoi lapsille tai nuorille suunnattua pelillistä toimintaa tapahtumatuotantonsa lisäksi. Opinnäytetyön tuloksena kirjastoon syntyi seitsemänjäseninen, säännöllisesti kokoontuva roolipelikerho teiniikäisille. Opinnäytteen toissijaisena tavoitteena syntyi pieni opas roolipelikerhon perustamiseen kirjastoille, joka on työn liitteenä.
Työn teoriaosassa käsitellään luvussa kaksi kirjastotyön muuttuvia kasvoja nuortenkirjastotyön, tapahtumien ja kerhotoiminnan osalta. Luvussa kolme kerrotaan mitä ovat roolipelit ja niiden pelaajat sekä paneudutaan roolipelien hyötyihin, haittoihin ja niiden soveltamiseen välineenä. Luvussa neljä käsitellään vielä roolipelien sopivuutta kirjastoihin sekä kokoelman että tapahtumien kannalta.
Työn toiminnallisessa osassa kuvataan roolipelikerhon suunnittelu ja toteutus idean syntymisestä markkinointiin, pelaajien saamiseen ja kerhon käytännön vetämiseen. Kerhon ja pelinjohtajana toimineen opinnäytteen tekijän onnistumista on arvioitu sekä itsearviointina että kerhon osallistujien täyttämän kyselylomakkeen kautta. Lopuksi luvussa seitsemän käydään läpi kehitysideoita ja jatkoprojekteja sekä pohditaan kerhon vastaanottoa kirjastossa.
Työn teoriaosassa käsitellään luvussa kaksi kirjastotyön muuttuvia kasvoja nuortenkirjastotyön, tapahtumien ja kerhotoiminnan osalta. Luvussa kolme kerrotaan mitä ovat roolipelit ja niiden pelaajat sekä paneudutaan roolipelien hyötyihin, haittoihin ja niiden soveltamiseen välineenä. Luvussa neljä käsitellään vielä roolipelien sopivuutta kirjastoihin sekä kokoelman että tapahtumien kannalta.
Työn toiminnallisessa osassa kuvataan roolipelikerhon suunnittelu ja toteutus idean syntymisestä markkinointiin, pelaajien saamiseen ja kerhon käytännön vetämiseen. Kerhon ja pelinjohtajana toimineen opinnäytteen tekijän onnistumista on arvioitu sekä itsearviointina että kerhon osallistujien täyttämän kyselylomakkeen kautta. Lopuksi luvussa seitsemän käydään läpi kehitysideoita ja jatkoprojekteja sekä pohditaan kerhon vastaanottoa kirjastossa.