Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kahvila- ja käsityöpalveluiden kysyntä Jyväskylässä : Case: Käsityökahvila

Anttonen, Hermanni; Haikonen, Niina (2016)

 
Avaa tiedosto
Anttonen_Hermanni.pdf (1.414Mt)
Lataukset: 


Anttonen, Hermanni
Haikonen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisille kahvila- tai käsityöpalveluille Jyväskylässä on kysyntää. Tutkimuksen taustalla oli tutkijoiden oma liikeidea kahvilalle, joka tarjoaa myös erilaisia käsityöpalveluita. Ennen yrityksen perustamista haluttiin selvittää, ollaanko Jyväskylän nykyiseen kahvilatarjontaan tyytyväisiä vai toivotaanko kaupunkiin jotain uutta.

Markkinatutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin ryhmähaastattelulla nuorten kuluttajien kahvila- ja ostoskäyttäytymistä sekä toiveita uusien palveluiden suhteen. Toisessa osassa selvitettiin yritykselle suunniteltujen palveluiden kysyntää suuremman vastaajajoukon avulla. Tutkimuksen jälkimmäinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena.

Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka uusia kahvilapalveluita kaivattiin lisää, oltiin Jyväskylän kahvilatarjontaan suhteellisen tyytyväisiä. Käsityöpalveluiden tarpeesta vastauksissa oli hajontaa. Käsitöitä harrastavat toivoivat uusia palveluita Jyväskylään, mutta osa vastaajista ei ollut niistä lainkaan kiinnostunut. Sosiaaliset aspektit nousivat tärkeäksi tekijäksi kahvilan valinnassa, mutta myös muut tekijät, kuten sijainti, hinta sekä palvelun ja tuotteiden laatu, vaikuttivat niin kahvilan kuin tuotteiden ostopaikankin valintaan.

Markkinatutkimuksen pohjalta ei vielä kannata perustaa uutta yritystä tutkimatta ensin enemmän kuluttajien toiveita ja ostokäyttäytymistä. Vaikka tulosten perusteella kysyntää suunnitelluille palveluille näyttäisi olevan, on Jyväskylän alueella paljon kilpailua, ja yrityksen tuotesuunnittelun ja asiakassegmentoinnin suhteen tulee vielä tehdä tarkistuksia. Opinnäytetyössä selviää, että vaikka uuden yrityksen perustamisessa on Jyväskylässä haasteita, on liikeideassa kuitenkin potentiaalia toimivaan yritykseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste