Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisuus alkuperänä myynnissä ja markkinoinnissa

Frantti, Anuliina (2016)

 
Avaa tiedosto
Frantti_Anuliina.pdf (685.5Kt)
Lataukset: 


Frantti, Anuliina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712319
Tiivistelmä
Miten yritykset kertovat asiakkailleen tuotteensa ja palvelunsa suomalaisuudesta? Tuoko suomalaisuus lisäarvoa kansainvälisessä kaupankäynnissä? Millaisia kokemuksia on saatu Suomalaisen Työn Liiton merkkien käytöstä myynnissä ja markkinoinnissa?

Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Salon kaupungin elinkeinoyhtiö Yrityssalo Oy:n Test in Salo - Make in Finland - hankkeeseen. Tutkimus toimii jatkoselvityksenä hankkeen aikana vuonna 2015 tehdyille teemahaastatteluille. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysten kokemuksia suomalaisen alkuperän käytöstä myynnissä ja markkinoinnissa.

Test in Salo -hankkeen ohjausryhmässä mukana ollut Suomalaisen Työn Liitto lähti kumppanina mukaan opinnäytetyöhön. Tutkittavaksi saatiin Liiton varsinaissuomalaiset jäsenet, yhteensä 218 yritystä. Jäsenille lähetettiin sähköpostikysely kahdessa eräässä, kesäkuussa 2015 ja syyskuussa 2015. Vastauksia saatiin 39. Tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten ja mille asiakasryhmälle suomalaisen työn merkkejä ja suomalaisuutta on käytetty yritysten myynnissä ja markkinoinnissa?
2. Onko suomalaisen työn merkeistä ja suomalaisuudesta alkuperänä koettu saatavan hyötyä?

Tulokset kertoivat suomalaisuudesta ja suomalaisesta työstä olevan eniten hyötyä Suomen markkinoilla. Suomalaisuutta ja merkkejä käytettiin useimmin kirjallisissa markkinointimateriaaleissa, kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Merkkejä ja suomalaisuutta tuotiin esiin etenkin kuluttajamarkkinoilla. Myös yritysmarkkinoilla suomalaisuutta käytettiin laajalti, mutta julkisen sektorin asiakkaiden kanssa huomattavasti vähemmän.

Suomalainen laatu koettiin riittämättömäksi korkeaan hintaansa nähden. Made in Germany - merkintä nähtiin hinta-laatukriteereillä mitattaessa parempana vaihtoehtona kuin Made in Finland. Suomen maabrändi todettiin melko tuntemattomaksi ja pohjoismaisista naapureista heikosti erottuvaksi.

Suomen menestykseen voidaan vaikuttaa paremmalla brändäämisellä, erikoisosaamisen kehittämisellä, uusien teknologioiden käyttöönotolla ja toimitusketjujen tehokkaalla hallinnalla. Nykyisellään suomalaisuudella on jonkin verran positiivinen vaikutus kaupankäynnissä, mutta sen tuoma lisäarvo ei ole kilpailuetuna ratkaiseva.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste