Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman imago potentiaalisten hakijoiden kokemana
Rönni, Senni-Mari (2016)
Rönni, Senni-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toisen asteen opiskelijoiden mielikuvia Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sekä matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmasta. Toimeksiantajana työlle oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Jyväskylän seudun, Jämsän, Keuruun, Hankasalmen ja Saarijärven lukioiden toisen vuoden opiskelijoille sekä Jämsän, Pohjoisen Keski-Suomen ja Jyväskylän ammattiopistojen matkailu- ja ravitsemisalan kolmannen vuoden opiskelijoille. Vastauksia saatiin 71 kappaletta ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tulokset osoittivat, että Jyväskylän ammattikorkeakoulua pidetään suosittuna, nykyaikaisena ja käytännönläheisenä korkeakouluna. Tietoa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vastaajat saivat pääasiassa omasta oppilaitoksesta, opinto-ohjaajilta sekä ystäviltä ja sukulaisilta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmaa pidettiin mielenkiintoisena, monipuolisena ja kansainvälisenä, mutta se ei kiinnostanut montaa vastaajaa jatko-opiskelupaikkana.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustuloksia markkinoinnin suunnittelussa ja sen suuntaamisessa etenkin toisen asteen opiskelijoille. Kehittämisehdotuksina esitettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun markkinoinnin suuntaamista yhä vahvemmin sosiaaliseen mediaan. Lisäksi ehdotettiin tiivistä yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa, jotta opiskelijat saisivat mahdollisimman paljon tietoa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta messujen ja opinto-ohjaajien kautta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Jyväskylän seudun, Jämsän, Keuruun, Hankasalmen ja Saarijärven lukioiden toisen vuoden opiskelijoille sekä Jämsän, Pohjoisen Keski-Suomen ja Jyväskylän ammattiopistojen matkailu- ja ravitsemisalan kolmannen vuoden opiskelijoille. Vastauksia saatiin 71 kappaletta ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tulokset osoittivat, että Jyväskylän ammattikorkeakoulua pidetään suosittuna, nykyaikaisena ja käytännönläheisenä korkeakouluna. Tietoa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vastaajat saivat pääasiassa omasta oppilaitoksesta, opinto-ohjaajilta sekä ystäviltä ja sukulaisilta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmaa pidettiin mielenkiintoisena, monipuolisena ja kansainvälisenä, mutta se ei kiinnostanut montaa vastaajaa jatko-opiskelupaikkana.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustuloksia markkinoinnin suunnittelussa ja sen suuntaamisessa etenkin toisen asteen opiskelijoille. Kehittämisehdotuksina esitettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun markkinoinnin suuntaamista yhä vahvemmin sosiaaliseen mediaan. Lisäksi ehdotettiin tiivistä yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa, jotta opiskelijat saisivat mahdollisimman paljon tietoa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta messujen ja opinto-ohjaajien kautta.