Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ASIAKASLÄHTÖINEN MOTIVOIVA OHJAAMINEN KESKIÖSSÄ : Muutosjohtaminen osana hoitajavastuisen vastaanottotoiminnan kehittämistä munuaispoliklinikalla

Heikkiniemi , Katja (2016)

 
Avaa tiedosto
heikkiniemi_katja.pdf (994.5Kt)
Lataukset: 


Heikkiniemi , Katja
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Pohjanmaan keskussairaalan munuaispoliklinikan hoitajavastuisen vastaanottotoiminnan ohjausta entistä asiakaslähtöisemmäksi. Tavoitteena oli, että asiakkaat saavat entistä yksilöllisempää ohjausta ja vahvistusta omahoidolleen. Yksilöllisemmän ohjauskäytännön myötä asiakkailla on parempi mahdollisuus hoitaa itseään, hallita sairauden etenemistä sekä parantaa hyvinvointiaan ja elämänlaatuaan.

Opinnäytetyön johtamisen näkökulmana oli muutosjohtaminen ja opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa noudattaen. Kehittämisprosessin alkuvaiheessa haastateltiin teemahaastatteluilla alle kaksi vuotta hemodialyysissä olleita asiakkaita (n=6) ja heitä hoitaneita hoitohenkilöstöä (n=3). Aineistojen analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.

Suurin osa asiakkaista koki, että he olivat saaneet onnistunutta asiakaslähtöistä ohjausta, jossa heitä oli kohdeltu yksilöinä ja ohjausta oli muokattu heidän tarpeitansa vastaavaksi. Osa asiakkaista ei ollut koskaan käynyt hoitajan vastaanotolla, eivätkä he ymmärtäneet sen puutteen merkitystä omahoidolleen. He eivät myöskään olleet havainneet munuaissairauden etenemistä ajoissa. Asiakkaat arvostivat, kun poliklinikkakäynti keskittyi aidosti asiakkaaseen ja tämän ongelmiin. Hoitohenkilöstö koki, että ohjauksen ydin on asiakaslähtöisyys. Hoitohenkilöstö piti tärkeänä, että asiakas ymmärsi annetun ohjauksen ja sitä tuli pystyä muokkaamaan asiakkaan tarpeita vastaaviksi. He kokivat haasteelliseksi ohjaustilanteet, joissa asiakkaalla ei ollut sairauden tunnetta tai hänellä oli huono hoitomotivaatio. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin työn kehittämisosassa, jossa laadittiin motivoiva ohjausmalli munuaisyksikön hoitajavastuiselle vastaanotolle.

Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimivalla motivoivan ohjauksen mallilla voidaan vaikuttaa asiakkaan omahoidon toteuttamiseen. Motivoiva ohjausmalli otettiin käyttöön hoitajavastuisella vastaanotolla ennen opinnäytetyön valmistumista. Hoitajilta ja asiakkailta saadusta palautteesta ilmeni, että motivoiva ohjausmalli helpotti asiakkaita asettamaan aikaisempaa paremmin tavoitteita omahoidolleen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää munuaispotilaan ohjauksessa hoitajan vastaanotolla vastaavissa munuaisyksiköissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste