Taloushallinto-ohjelmistojen käyttö ammattikorkeakoulujen kirjanpidon opetuksessa
Anttila, Elina (2016)
Anttila, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912492
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana tradenomien taloushallinto-osaamisen ja osaamisen kehittämisen tutkimushanketta, jonka alkuunpanijoina ovat ARENE ry sekä Taloushallintoliitto. Tutkimushanke on toteutettu opinnäytetöiden teemaryhmänä Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Tutkimushankkeelle oli annettu yhteinen tavoite, jonka tarkoitus oli selvittää kohtaavatko työelämän vaatimukset ja ammattikorkeakouluissa hankittu taloushallinnon osaaminen, kun valmistunut tradenomi astuu työelämään. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kirjanpidon opetuksessa käytettäviin ohjelmistoihin, miten niitä on hyödynnetty opetuksessa sekä siihen, mitä
valmiuksia opiskelijat ovat ohjelmistoista saaneet. Tutkimus rajattiin koskemaan kirjanpidon tehtävissä työskentelevien vielä opiskelevien sekä jo valmistuneiden tradenomien näkemyksiä.
Työn tietoperusta muodostuu kahdesta luvusta, joista ensimmäisessä käsitellään liiketalouden opetusta ammattikorkeakoulussa: mitä tradenomin tutkinto ja ulkoisen laskentatoimen opinnot pitävät sisällään. Lisäksi käsitellään opettamista taloushallinnon ohjelmistoilla sekä digitalisaation vaikutusta opettamiseen. Tietoperustan toinen luku käsittelee työelämän vaatimuksia, joita tarkastellaan kirjanpitäjän osaamistarpeiden kautta sekä kirjanpito- että ohjelmisto-osaamisen näkökulmasta. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistolla kevään 2016 aikana. Sähköinen kyselylomake lähetettiin tilitoimiston kirjanpitäjille, joilta saatiin 27 vastausta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, koska vastauksien määrä jäi melko pieneksi, vaikkakin vastausprosentti oli 22. Tutkimuksen mukaan taloushallinnon ohjelmistoja oli käytetty hyvin laskentatoimen opetuksessa mukana, mutta samoihin ohjelmistoihin ei oltu törmätty työelämässä. Vastaajat kokivat kuitenkin yhdenkin taloushallinto-ohjelmiston osaamisen edesauttavan uuden ohjelmiston oppimista.
Tulosten mukaan on erittäin tärkeää harjoitella kirjanpidon asioita taloushallinto-ohjelmistoja hyväksikäyttäen, mutta tiliristikoiden käyttöäkään ei saa unohtaa. Molempia tapoja pidettiin tärkeänä. Omaan ohjelmisto-osaamisen tasoon työelämään siirryttäessä ei selkeästi oltu tyytyväisiä,
mutta silti valmistuvalta tradenomilta toivottiin enemmän kirjanpidon osaamista ja asiakaspalvelua ja vasta sitten lisää yleisiä tietotekniikan taitoja ja ohjelmisto-osaamista.
valmiuksia opiskelijat ovat ohjelmistoista saaneet. Tutkimus rajattiin koskemaan kirjanpidon tehtävissä työskentelevien vielä opiskelevien sekä jo valmistuneiden tradenomien näkemyksiä.
Työn tietoperusta muodostuu kahdesta luvusta, joista ensimmäisessä käsitellään liiketalouden opetusta ammattikorkeakoulussa: mitä tradenomin tutkinto ja ulkoisen laskentatoimen opinnot pitävät sisällään. Lisäksi käsitellään opettamista taloushallinnon ohjelmistoilla sekä digitalisaation vaikutusta opettamiseen. Tietoperustan toinen luku käsittelee työelämän vaatimuksia, joita tarkastellaan kirjanpitäjän osaamistarpeiden kautta sekä kirjanpito- että ohjelmisto-osaamisen näkökulmasta. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistolla kevään 2016 aikana. Sähköinen kyselylomake lähetettiin tilitoimiston kirjanpitäjille, joilta saatiin 27 vastausta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, koska vastauksien määrä jäi melko pieneksi, vaikkakin vastausprosentti oli 22. Tutkimuksen mukaan taloushallinnon ohjelmistoja oli käytetty hyvin laskentatoimen opetuksessa mukana, mutta samoihin ohjelmistoihin ei oltu törmätty työelämässä. Vastaajat kokivat kuitenkin yhdenkin taloushallinto-ohjelmiston osaamisen edesauttavan uuden ohjelmiston oppimista.
Tulosten mukaan on erittäin tärkeää harjoitella kirjanpidon asioita taloushallinto-ohjelmistoja hyväksikäyttäen, mutta tiliristikoiden käyttöäkään ei saa unohtaa. Molempia tapoja pidettiin tärkeänä. Omaan ohjelmisto-osaamisen tasoon työelämään siirryttäessä ei selkeästi oltu tyytyväisiä,
mutta silti valmistuvalta tradenomilta toivottiin enemmän kirjanpidon osaamista ja asiakaspalvelua ja vasta sitten lisää yleisiä tietotekniikan taitoja ja ohjelmisto-osaamista.