Viestinnän vaikutus luovuuteen ja työhyvinvointiin : selvitys yhteisöviestinnän koulutuspaketin kehittämiseksi Reddo Partners Oy:lle
Grahn, Nana (2016)
Grahn, Nana
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910630
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona mainos- ja konsulttiyritys Reddo Partners Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoitus on palvella selvityksenä, jota toimeksiantaja voi käyttää apuna laatiessaan yhteisöviestinnän koulutuspakettia asiakasorganisaatioidensa viestinnän kehittämistä varten. Opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan siihen, miten viestinnällä voidaan tukea organisaation luovuutta ja työhyvinvointia ja minkälaisia viestinnällisiä haasteita pk-yritykset kohtaavat. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii viestinnän ja luovuuden välinen vuorovaikutus.
Opinnäytetyön osana toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään miten tärkeänä pk-yritykset pitävät viestintää menestymisensä kannalta, mikä on viestinnän tärkein tehtävä ja suurin haaste näissä organisaatioissa, sekä miten tärkeänä sisäistä viestintää pidetään työhyvinvoinnin kannalta. Kyselyn tuloksien perusteella viestintä mielletään tärkeäksi tekijäksi pk-yritysten menestymisen kannalta, mutta resursseja viestinnän tekemiseen ei tunnu olevan riittävästi. Viestinnän tärkeimpien tehtävien osalta ulkoinen viestintä korostui vastauksissa, mutta sisäistä viestintää pidettiin työhyvinvoinnin kannalta tärkeänä ja sen koettiin tukevan työhyvinvointia näissä organisaatioissa pääsääntöisesti hyvin.
Hyvällä ja tehokkaalla viestinnällä voidaan vaikuttaa työilmapiiriin, työn tehokkuuteen ja henkilöstön luovuuteen positiivisesti. Rakentava palaute, yksilön arvostaminen ja luottamus ovat luovuutta lisääviä tekijöitä, joihin voidaan vaikuttaa viestinnällä. Viestintä vaatii suunnittelua ja resursseja, jotta sen vaikutuksia päästään käyttämään tehokkaasti organisaation ja sen sidosryhmien hyväksi. Operatiivisella ja strategisella viestinnän suunnittelulla voidaan selkeyttää viestinnän tehtäviä ja tavoitteita, sekä kehittää toimintatapoja. Viestintä ja luovuus ovat organisaation menestystekijöitä, joihin tulisi panostaa aikaa, rahaa ja ammattilaisia.
Opinnäytetyön osana toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään miten tärkeänä pk-yritykset pitävät viestintää menestymisensä kannalta, mikä on viestinnän tärkein tehtävä ja suurin haaste näissä organisaatioissa, sekä miten tärkeänä sisäistä viestintää pidetään työhyvinvoinnin kannalta. Kyselyn tuloksien perusteella viestintä mielletään tärkeäksi tekijäksi pk-yritysten menestymisen kannalta, mutta resursseja viestinnän tekemiseen ei tunnu olevan riittävästi. Viestinnän tärkeimpien tehtävien osalta ulkoinen viestintä korostui vastauksissa, mutta sisäistä viestintää pidettiin työhyvinvoinnin kannalta tärkeänä ja sen koettiin tukevan työhyvinvointia näissä organisaatioissa pääsääntöisesti hyvin.
Hyvällä ja tehokkaalla viestinnällä voidaan vaikuttaa työilmapiiriin, työn tehokkuuteen ja henkilöstön luovuuteen positiivisesti. Rakentava palaute, yksilön arvostaminen ja luottamus ovat luovuutta lisääviä tekijöitä, joihin voidaan vaikuttaa viestinnällä. Viestintä vaatii suunnittelua ja resursseja, jotta sen vaikutuksia päästään käyttämään tehokkaasti organisaation ja sen sidosryhmien hyväksi. Operatiivisella ja strategisella viestinnän suunnittelulla voidaan selkeyttää viestinnän tehtäviä ja tavoitteita, sekä kehittää toimintatapoja. Viestintä ja luovuus ovat organisaation menestystekijöitä, joihin tulisi panostaa aikaa, rahaa ja ammattilaisia.