Päiväkodin pienryhmän sosiaalinen rakenne : Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen asema
Vuorinen, Jonna (2016)
Vuorinen, Jonna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on päiväkodin pienryhmän sosiaalinen rakenne sekä tutkia tarkemmin erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista asemaa. Tavoitteena oli saada tietoa pienryhmän sosiaalisesta rakenteesta sosiometristä metodia hyödyntäen sekä havainnoida erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalisen aseman ilmentymistä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön teoreettiset näkökulmat muodostuivat varhaiskasvatukseen liittyvistä osa-alueista. Teoriaosuuksissa kuvattiin varhaiskasvatuksen sekä erityisvarhaiskasvatuksen teemoja ja vertaissuhteita. Teoreettinen viitekehys kohdistettiin edellä mainittujen kolmen pääpainotuksen osa-alueisiin opinnäytetyötä vastaaviksi aihioiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sosiometristä yksilöhaastattelua sekä vapaan leikin tilanteiden havainnointia päiväkodin pienryhmässä. Tutkittavan pienryhmän jäseniä oli yhteensä viisi.
Tutkimusmenetelmillä saadut aineistot analysoitiin kahdella eri tavalla. Sosiometrisen haastattelun aineistoa käsiteltiin nominaaliasteikollisen mittauksen analyysin tavoin. Havainnoinnin aineistot analysoitiin teoriaohjautuvasti sisällönanalyysiä sekä teemoittelua soveltaen.
Sosiometrisen yksilöhaastattelun avulla saatiin hyvä kokonaiskuva päiväkodin pienryhmän sosiaalisesta rakenteesta. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen asema oli tutkimustulosten perusteella sosiaalisen kehityksen neuropsykologisen poikkeaman vuoksi alhainen ja lähes näkymätön pienryhmässä. Hän tarvitsi myös kasvattajan tukea sosiaalisten kontaktien muodostamisessa sekä ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön teoreettiset näkökulmat muodostuivat varhaiskasvatukseen liittyvistä osa-alueista. Teoriaosuuksissa kuvattiin varhaiskasvatuksen sekä erityisvarhaiskasvatuksen teemoja ja vertaissuhteita. Teoreettinen viitekehys kohdistettiin edellä mainittujen kolmen pääpainotuksen osa-alueisiin opinnäytetyötä vastaaviksi aihioiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sosiometristä yksilöhaastattelua sekä vapaan leikin tilanteiden havainnointia päiväkodin pienryhmässä. Tutkittavan pienryhmän jäseniä oli yhteensä viisi.
Tutkimusmenetelmillä saadut aineistot analysoitiin kahdella eri tavalla. Sosiometrisen haastattelun aineistoa käsiteltiin nominaaliasteikollisen mittauksen analyysin tavoin. Havainnoinnin aineistot analysoitiin teoriaohjautuvasti sisällönanalyysiä sekä teemoittelua soveltaen.
Sosiometrisen yksilöhaastattelun avulla saatiin hyvä kokonaiskuva päiväkodin pienryhmän sosiaalisesta rakenteesta. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen asema oli tutkimustulosten perusteella sosiaalisen kehityksen neuropsykologisen poikkeaman vuoksi alhainen ja lähes näkymätön pienryhmässä. Hän tarvitsi myös kasvattajan tukea sosiaalisten kontaktien muodostamisessa sekä ylläpitämisessä.