Lasten sosioemotionaalisten taitojen tunnistaminen ja tukeminen varhaislapsuudessa
Järvinen, Hanna (2016)
Järvinen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612170
Tiivistelmä
Nykypäivänä lapsilla on paljon erilaisia diagnostisia luokituksia. Luokitukset auttavat ymmärtämään, miksi lapset käyttäytyvät heille tyypillisellä tavalla. Kun lapsella havaitaan pidempikestoista, yli puoli vuotta kestänyttä haastavaa käytöstä, voidaan puhua käytös- ja tunnehäiriöstä. Tavoitteena oli selvittää, miten sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät alle kouluikäisten lasten käyttäytymisessä ja kuinka lasta tuetaan sosioemotionaalisessa kehityksessä. Tutkimuskysymykset liittyivät sosioemotionaalisten haasteiden ilmenemiseen, niiden tunnistamiseen ja ennakointiin sekä lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus muodostui tutkimuskysymysten määrittämisestä, artikkeleiden hausta, tutkimusten valinnasta ja tulosten esittämisestä sekä niiden analysoinnista. Artikkelihaut on suoritettu Nelli-portaalin kotimaisista tietokannoista: Melinda, Arto, Aleksi ja Medic. Tämän lisäksi tiedonhakua on suoritettu manuaalisesti Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuista sekä kotimaisista kasvatusalan julkaisuista: Kasvatus, Erika, Psykologia ja Sosiologia. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 11 artikkelia.
Tuloksista ilmenee, että on erittäin tärkeää tunnistaa jo mahdollisimman varhain lapsella ilmenevät haasteet ja tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät lapsilla useilla eri tavoilla. Ei voida sanoa, mikä on yksi ja oikea tapa puuttua niihin. Jotta lasta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla päivähoidossa, on tärkeää, että varhaiskasvattajilla ja vanhemmilla on samansuuntaiset ajatukset lapsen kehityksestä sekä päivähoidossa kasvattajilla on selkeät ja yhdenmukaiset toimintatavat.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus muodostui tutkimuskysymysten määrittämisestä, artikkeleiden hausta, tutkimusten valinnasta ja tulosten esittämisestä sekä niiden analysoinnista. Artikkelihaut on suoritettu Nelli-portaalin kotimaisista tietokannoista: Melinda, Arto, Aleksi ja Medic. Tämän lisäksi tiedonhakua on suoritettu manuaalisesti Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuista sekä kotimaisista kasvatusalan julkaisuista: Kasvatus, Erika, Psykologia ja Sosiologia. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 11 artikkelia.
Tuloksista ilmenee, että on erittäin tärkeää tunnistaa jo mahdollisimman varhain lapsella ilmenevät haasteet ja tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät lapsilla useilla eri tavoilla. Ei voida sanoa, mikä on yksi ja oikea tapa puuttua niihin. Jotta lasta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla päivähoidossa, on tärkeää, että varhaiskasvattajilla ja vanhemmilla on samansuuntaiset ajatukset lapsen kehityksestä sekä päivähoidossa kasvattajilla on selkeät ja yhdenmukaiset toimintatavat.