Näkövammaisen opiskelijan ohjaaminen ammatillisen koulutuksen alussa : - Ohjausmateriaali ohjaushenkilöstölle
Laitinen, Seija-Sinikka (2016)
Laitinen, Seija-Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on vammaisten henkilöiden oikeuksista säädetty YK:n yleissopimus, joka takaa yhdenvertaisen mahdollisuuden koulutukseen vammasta, sairaudesta tai muusta rajoitteesta huolimatta. Ammatillisen koulutuksen laki (L 630/1998) syventää koulutusmahdollisuutta ammatillisen erityisopetuksen määräyksellä (A 811/1998), jossa huomioidaan suunnitelmallisesti opiskelijan yksilölliset tavoitteet ja valmiudet.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämistyönä Bovallius-ammattiopistolle. Tavoitteena oli kehittää henkilöstön ohjausosaamista ohjata asiakaslähtöisesti näkövammaista opiskelijaa. Tarkoituksena oli selvittää millaista on näkövammaisen hyvä ohjaus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Ryhmähaastatteluun osallistui yhdeksän ammattiopiston opetuksen ohjaajaa. Havainnointeja tehtiin oppilaitoksen tiloissa ja ryhmässä, jossa työskenteli näkövammainen opiskelija. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuotoksena koostettiin ohjausmateriaali ohjaushenkilöstölle näkövammaisen opiskelijan ohjaamisesta, käyttäen olemassa olevia materiaaleja. Niiden valinnoissa huomioitiin tarkoitukseen sopivuus, helppolukuisuus ja monimuotoisuus, jota saatiin valitsemalla tekstin lisäksi havainnollistavia videoita. Materiaali julkaistiin sähköisesti Bovalliuksen intrassa. Materiaalin tarkoitus oli lisätä tietoisuutta ja ohjausosaamista näkövammaisen opiskelijan ohjaamisesta ammattiopiston toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että näkövammaisen ensikohtaaminen koettiin haastavaksi, tiedon ja kokemuksen puuttuessa. Tietoa haluttiin kohtaamisesta ja ohjaamisesta, ympäristön turvallisuudesta, apuvälineistä ja verkostosta. Materiaalia voi käyttää ammattiopiston ohjaushenkilöstön lisäksi muutkin työntekijät ja soveltaen opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämistyönä Bovallius-ammattiopistolle. Tavoitteena oli kehittää henkilöstön ohjausosaamista ohjata asiakaslähtöisesti näkövammaista opiskelijaa. Tarkoituksena oli selvittää millaista on näkövammaisen hyvä ohjaus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Ryhmähaastatteluun osallistui yhdeksän ammattiopiston opetuksen ohjaajaa. Havainnointeja tehtiin oppilaitoksen tiloissa ja ryhmässä, jossa työskenteli näkövammainen opiskelija. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuotoksena koostettiin ohjausmateriaali ohjaushenkilöstölle näkövammaisen opiskelijan ohjaamisesta, käyttäen olemassa olevia materiaaleja. Niiden valinnoissa huomioitiin tarkoitukseen sopivuus, helppolukuisuus ja monimuotoisuus, jota saatiin valitsemalla tekstin lisäksi havainnollistavia videoita. Materiaali julkaistiin sähköisesti Bovalliuksen intrassa. Materiaalin tarkoitus oli lisätä tietoisuutta ja ohjausosaamista näkövammaisen opiskelijan ohjaamisesta ammattiopiston toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että näkövammaisen ensikohtaaminen koettiin haastavaksi, tiedon ja kokemuksen puuttuessa. Tietoa haluttiin kohtaamisesta ja ohjaamisesta, ympäristön turvallisuudesta, apuvälineistä ja verkostosta. Materiaalia voi käyttää ammattiopiston ohjaushenkilöstön lisäksi muutkin työntekijät ja soveltaen opiskelijat.